söndag 2 november 2008

Premiärshabbad möbel...

---
Shabbning har jag ju varit tveksam till som jag berättat tidigare. Nu har jag begått min möblel-shabbnings-debut... De här stolarna ska bli våra nya arbetsstolar. I vårt vitmålade arbets-/gästrum tyckte jag att det kunde behövas lite mer liv i det vita, så jag provade. Vet inte om jag är så supernöjd, lite fläck-tyfus är det nog över dem :) Å andra sidan har jag ju aldrig träffat en shabbad möbel IRL som ungarna säger! In real life betyder det för er som inte har data-störda tonåringar hemma :)
---
---
Jag klädde dem med naturfärgat linne, men tyckte att de såg lite tråkiga ut... Fram med skalpellen igen och karvade ut en krona som jag sen kladdade dit med textilfärg. Egentligen ska man ju stryka på baksidan när det torkat, men jag lade en bit tyg över och strök uppepå istället. Det verkar fungera. Hade jag tryckt dit kronan innan skulle den väl aldrig hamnat rakt när jag sliter och drar i tyget för att häfta fast det :)
---
---
Stolarna köpte jag på Blocket för några månader sedan. De fanns nästan runt knuten och kostade bara 500 kr för båda. Superfynd tyckte jag! De var fina som bruna också, även om tyget inte var i min stil.
---
Nu blev det långt mellan inläggen igen, men jag försöker att inte stressa upp mig för det. Lite svårt är det, men jag måste ju få något klart som jag vill visa också. Idag har jag sålt en gungstol till tre tyska turister som förirrat sig hit till min lilla bod. Det var riktigt kul även om skoltyskan bara är snäppet bättre än skolfranskan! Ha en bra vecka, så ska jag snart visa mer av mitt nyfixade rum! Det är så kul när det blir som man tänkt sig :) Kram, Tina
---

7 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Mycket vackra stolar! Det blev fint när du målade dem!
Kram Zinkbaljan

ängeln i vitt sa...

Men du, hur fint blev inte detta :-) Läckert med kronan på sitsen. Jag har en liknande stol i mitt gästrum ... utan krona.

Kramiz Carina

Kristin sa...

WOw!!!! Jag är grymt imponerad! Kanske inte så mkt av shabbandet (det kommer du klara galant framöver, man bara sandpapprar lite här och där, och främst där man kan tänka sig att ytorna blir nötta), men av kronorna... det blev så himla snyggt! Nästan synd att man placerar rumpan mitt på dem när man sitter *fniss*. Hittade du kronan någonstans på internet eller hade du en schablon liggande? Har letat efter kronor (alltså bilder på internet) men inte hittat någon snygg...

kram K

Kristin sa...

Hej igen, ursäkta, jag menade alltså inte något illa när jag sa att jag inte var imponerad av shabbandet. Korrigering: jag tyckte det blev jättesnyggt, men kronorna var något extra (läs: något jag själv inte skulle kunna åstadkomma, shabba kan jag nog om jag vill). Hoppas du inte tog det på fel sätt, jag ber om ursäkt för att det lät fel.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fina de blev dina stolar!
Och visst är det svårt att få ett mönster precis på mitten om man ska hålla på och sträcka åt alla håll och kanter... så det där gick ju jättebra!
Kram
Marie

K sa...

Sååååå fiiiiiina stolarna blev...En förändring till det bättre me minst 100 pocent ;D /K

MiaMaria sa...

Hej!

Vilken förvandling, de är jättefina och kronan blev ju pricken över i:et......snyggt!!!!

Ha´en bra tisdag!
MiaMaria