onsdag 19 november 2008

Tinas Tips - Udda ramar

---
Tinas Tips kommer framöver att koncentrera sig kring saker som eventuellt kan bli julklappar. På mina loppisrundor hittar jag ibland ramar som varken har glas eller baksida, och då kostar de oftast inte så mycket heller. Ramar är annars förvånansvärt dyrt tycker jag! Ovan är ett tips på anslagstavla för julkort från Allt i Hemmet, men det funkar ju så klart året runt.
---
---
Den här blårutiga är en av de jag gjort till min Lilla Bod. Köp porös board, såga till den, fäst tyget kring boarden med limpistol (häftpistol funkar inte då den är just porös...). Det trixiga sen är att få fast skivan i ramen, jag har försökt limma men till slut fick jag förstärka med små hållare som spikas fast i ramen och fälls ut över skivan. Oftast är skivan lite tjockare än det som ramen innehöll från början, men det syns inte när den hänger uppe sedan. Upphängningen kan ju vara synlig om man vill, tjockt sidenband i rosett, grovt rep eller kedja.
---

---
Annars kan man ju göra en griffeltavla av den. Superenkelt om baksidan finns kvar! Oftast är det plywood, så man kan måla griffelfärg direkt på den och så är det klart :) Funkar ju också på nya ramar såklart t ex IKEA. Billigaste griffelfärgen jag hittat finns på Bil-Tema och den är dessutom vattenlöslig = ingen blir flummig...
---

---

Den här bilden vet jag inte vart jag hittade, hoppas ingen tar illa upp... Jag tycker den är så fantastiskt vacker! Hönsnät är ju ett annat tips, även om det kan vara svårt att hitta en så fin ram som den här. Då är häftpistolen bästa alternativet förmodar jag, men då måste ramen vara i trä så att den håller för stiften. Pyssla på! Tina

---

Inga kommentarer: