torsdag 9 oktober 2008

Hattifnatt!

---
Här är mina nyfixade hattaskar! Jag är jätteglad för idén, som inte är helt min egen måste erkännas. Jag såg en shabbad hattask på Blocket för länge sedan, med gamla foton på. Jag modifierade dem med text som beskriver innehållet istället, på min bästa shabb-franska :) Den övre tänker jag ha broderi-tillbehör i, samt några påbörjade sådana... Handarbete heter Ouvrage d'agrément på franska enligt lexikon.
---
Den undre innehåller mitt livs-projekt, ett virkat överkast i tunt garn. Alltså står det Crochet = virkning och couvre-lit = överkast. Det ska bli 91 små rutor som ska sammanfogas till slut.... Jag gillar att virka, men det blir bara ibland när jag känner för det. Dessutom har jag tappat bort den ursprungliga beskrivningen. Runt alla rutorna skulle det virkas en fin uddkant, men nu har jag bara en handskriven lapp med beskrivningen på själva rutan kvar. Kanske dyker den upp nu när jag rensar, men det är tveksamt.
---
Helst skulle jag ha dem såhär ovanpå varandra på garderoben i arbetsrummet, men de får inte plats på höjden. Jag har ingen före-bild, men det var sådana där tråkiga hattaskar i brunspräcklig papp med läderkanter och rem. Den ena saknade dessutom rem, så jag klistrade fast ett brett svart band att knyta istället. Först var jag tveksam till om det blev bra med en rosett, men nu gillar jag den mer och mer. Tack för alla glada tillrop, jag blir så lycklig över varje liten kommentar! Kram, Tina

14 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Vilka makalöst fina askar du har fixat till! Sådana kan du säkert sälja i mängder om du vill. Snörburkarna längre ner var också fantastiskt snygga. Och vilken bra idé att köpa billiga burkar och borra hål i locket!

Ha en fin fortsättning på veckan!

Kram från Helena

Vit Spets sa...

Vilka bedårande askar... sådana skulle jag vilja ha till allt mitt pyssel...
Har själv sprut målat mangelkorgar - hela 2 st! bra förvaring...
Kul att Du varit in till Anette & kikat på väskan igen :) har inte sytt någon egen än!!!
Kramis
//Siv

Karin Lindström sa...

Hej!
Jag hittade till dig från I mitt Paradis. Jag såg din kommentar om kalkosan och tyckte det lät toppen. Så hittade jag en jättefin blogg på köpet. Dina hattaskar är verkligen jättefina. Kul när man förändrar med enkla medel och resultatet blir så bra!

Tack för tips!
Hälsningar
Karin

Stina sa...

Nää...det var då ena snygga askar alltså.
Kramis

Tidsmästarinnan sa...

Men jag smäller av!! Hur har du fått texten så himla snygg!?
I lööööv them.

Kram!

Lallis - liv och leverne sa...

Vad läckra de är!:)
Jag gillar dem jättemycket.
En riktigt fin fredag önskar jag dig.
Kram Lallis

Stina sa...

Haha...ja, men du vet alltså...man kan ju bli knäpp när man ser den där fula av- och påknappen varenda gång.:-D Kram

Hanna i Det stora grå huset sa...

Jisses Tina!!!
Vilka kanonsnygga askar! Det kan man verkligen kalla talang, aldrig att jag skulle kunna få till det sådär! Oj,oj, kanon!

Önskar dig en riktigt fin helg!
Stora kramen Hanna

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fantastiskt fina hattaskar!!! Så snygga! Jaså, finns Santa Digna som rosevin med, det ska jag testa, ha en mysig helg! Hösthälsn fr Mari.

Kristin sa...

Hej!!! Tusen tack för ditt tips på flaskrengöring, ska prova! Överkastet var jättefint.

VILKA FINA HATTASKAR!!! Å.... så snygga, och jag gillar när man skriver text på (fast jag är dålig på att göra det själv). MÅste också säga att kistan i förra inlägget var helt underbar den också, så om den inte behövs hos dig kan den gärna få flytta in hos mig! :-)

Kram och ha en bra helg!

Jessika sa...

Hej på dig!
Åh så fina askar du har fixat till, de är super fina. Har inte bloggat på evigheter och har därför missat alla fina tips och ideér du och alla andra tjejer gör.

Hoppas du inte blåst bort på "ön".

Hälsningar från Jessika

Tina sa...

Men så vackra hattaskar!!! Vad duktig du är! Kram Tina

spetsar och änglar sa...

Så vackra hattaskar!!!!!!!!!!!
Jag har också en hattask någonstans.
Måste nu leta efter den.....
Blev så inspirerad att måla min också :)
"Tack för tipset" :D
Kram
Heléne

Anonym sa...

Vad fina dom var, dumt att du inte hade köpt dom.. har två stycken hemma som jag är sugen på att göra om. Du har bara målat dom vita och sen tryckt texten på? Eller hur har du gjort? :)