måndag 20 oktober 2008

Andra badrummet...

OBS! VARNING FÖR HEMSKT DÅLIGA BILDER...
KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!
---
Nu får jag ta ett annat rum att visa medan färgen torkar i gäst-/arbetsrummet... Min nacke tyckte inte alls om att jag var kreativ, så jag fick ta en paus i fixandet. Nu har jag tänkt att jag ska visa rum för rum vad bloggandet (dvs ni där ute) inspirerat mig till! Förut har jag inte riktigt fått ihop de saker jag gillar, men på något sätt föll det på plats när jag såg en massa fina hem i lantlig stil.
---
---
Ovan ser ni vårt andra badrum, som ligger på nedervåningen. Eftersom vi har ett souterräng-hus, har det inget fönster och är därför smått omöjligt att fota i. Utanför är det en snutt av hallen som också är rätt mörk. Det här badrummet kommer inte att genomgå någon större renovering på ett bra tag (det är mycket som ligger högre upp på listan). Kanske kunde man göra det lite mysigare med små medel, tänkte jag när vi gjort klart det andra badrummet. Vi hade ett vanligt badkar här nere från början, men sen fick vi ett hörnbadkar som en släkting ville bli av med.
---
---
Så här föga upphetsande var det innan, med noll utsmyckning, samt gamla badleksaker som ingen rört på 10 år eller så.... I en tidning har jag sett en kruka med toarullar en gång. Den var i och för sig högre och smalare, men den fula bruna jag hade fick duga när det blivit vitshabbad. Stegen köpte jag på Åhléns, och handdukarna på Jysk. Det är en lite kall grön färg i badrummet, som det var lite svårt att hitta rätt färg till just nu. Trenderna slår ju igenom på allt. Jysk hade också löjligt billiga kandelabrar just då, så jag slog till på två stycken. Jag hade funderat på en ljuskrona, men insåg att man alltid skulle slå i den när man duschade hur jag än hade hängt den.
---
---
Den lilla hyllan med en låda och knoppar, hade jag målat vit för att sälja, tills jag såg att den skulle passa perfekt ovanför toaletten som pynt-hylla. Uppe på hyllan står ett litet smyckeskrin och en gammal parfymflaska som jag ropat in på Tradera. Den lilla spegeln har jag visat tidigare, från Gullmarsplans blomsteraffär.
---

---

På knopparna hängde jag hjärtat från samma affär, en doftpåse jag sytt, ett silverägg från Lisbeth Dahl och en egentillverkad ljuslykta.

---

---

Bredvid den andra änden av badkaret finns det ett litet hörn som heller aldrig fått någon omsorg. Tvättkorgen stod där ibland innan också. Det är en gammal IKEA-korg som jag alltid tyckt om. Nu fick den bli vit såklart! Hyllor på konsoler tycker jag också om, men hittills har det inte blivit så många. Nu klämmer jag upp dem överallt jag kommer åt :)
---

---

Nu vill jag hitta en fin konstgjord murgröna att ha i den vitshabbade krukan på hyllan längst upp. Nu fick en blomma från köket ställa upp som modell... Gamla glasflaskor med porslinslock och vid hals tycker jag också om, och de kan man hitta lite överallt för en hyfsad peng.

---

---

Zinkkrukan var en av de första saker jag pysslade till efter att jag börjat blogga, här fick den sin plats. Trots de hemska bilderna hoppas jag att ni ser att det blev mycket mer ombonat. Tack för hjälpen! Kram, Tina

---

9 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Me oj vilken skillad det blev. En hög mysfaktor:)

Tycker om när man kan förändra med billig peng...

Kramar Viveka

Anonym sa...

Så hilma mysigt det blev med lite piffande, ja se vad små enkla medel kan göra susen ;))

Ha det bra
Kram Pernilla

Helena Dovier sa...

Det blev ju kalasfint, jag är imponerad! Det är så himla kul att se hur man kan förändra utan att blåsa ut alltihop och ändå få till ett rejält lyft. Bra jobbat! :-)

Kram från Helena

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ooh ja vilken skillnad det blev! Det behövs inte så stora saker alltid, utan man kan fixa till det så det blir fint ändå! Det har dy lyckats med tycker jag!
Kram
Marie

MiaMaria sa...

Hej tina!

Vilket fint rum i ditt tidigare inlägg vilken skillnad...

Och nu så detta badrummet som verkligen fått en ansiktslyftning...det ska du var riktigt nöjd med, det blev ju toppen......ser så himla fräscht ut.....

Ha´det så gott!
MiaMaria

Stina sa...

Haha...jag tror att jag skrattar på mig åt din kommentar alltså. Du är ju för rolig du.

Fint blev det på toan minsann.
Ja, man vill ju ha det piffigt överallt. Man vet ju aldrig i vilket rum man plötsligt blir inlåst i.
Kramis

Anonym sa...

Nu har jag kommit på besök här på din fina sida och jag kan ju självklart inte låta bli att kommentera ditt fina badrum som du gjort så jätte fint med så enkla och fina medel. Ja det går ju faktiskt att förvandla det mesta utan att lägga ut en stor hög med slantar.

Jätte fint har du gjort !

Kram Kram

Helena Dovier sa...

Tack för din uppmuntrande "snuskburkskommentar"! :-) Ibland undrar man ju hur man själv är funtad när man börjar hänga upp den ena grejen konstigare än den andra på väggen... :-)

Kram från Helena

Vit Gladiolus sa...

Uj vilken skillnad det blev! jättefint! Kanon!
Kram Zinkbaljan