onsdag 15 oktober 2008

Förhandstitt...

---
Här kommer en liten förhandstitt på det hörn som är färdigt i gäst-/arbetsrummet. Jag orkar inte tömma rummet helt, så jag målar några väggar i taget och flytttar runt skräpet :) Nu har jag riktigt kommit igång, på två dagar har jag knappt gjort annat än målat och fixat. Förutom jobbat och slängt fram någon slags föda åt familjen...
---

---

Många har frågat hur jag får till texten på t ex hattaskarna. Jag har noll ögonmått, och printar därför ut texten, samt skär ut den med skalpell. Om ni vill prova, glöm inte att spara små "hållare" på bokstäver som bildar cirklar, t ex ö:et ovan, de mellanrum som bildas av dem är lätt att fylla i efteråt. Nu har jag en schablon, visserligen i papper, men den håller bra. Jag tejpar fast papperet på rätt ställe och stöpplar sen på färgen. Det är viktigt att inte ha för mycket färg i penseln, samt att hålla fast papperet så nära stället man håller på med som möjligt. En stöppelpensel (rund med rak borst, finns på Panduro) tycker jag funkar bäst, jag har även provat med skummgummi-bitar. Fonten jag använde på hattaskarna är Edwardian Script, som jag tycker om. Den är knepig eftersom vissa streck är så tunna. De får man fylla i efteråt, med en supertunn pensel eller penna.

---

Fortsättning följer.... Kram, Tina

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här missar man en hel del..... vad spännande att få se det färdiga resultet! Vi (jag och dottern) har börjat stöka i hennes rum, det är en hel del som ska kastas och när det är klart då ska det målas, och hon vill ha en hel vägg med magnetfärg....men nej inte till det priset som du sa.

Ha det bra
Kram Pernilla

Kristin sa...

Hej, vad spännande med ommålning. Jag vill gärna sätta igång med vårt allrum här uppe men det går ju inte när barnen leker här och man aldrig får vara ifred.

Jaså, har ni älgar i trädgården... när vi är i stugan på VÄrmdö har vi rådjur som nästan är uppe på verandan men inga älgar. Och här har jag bara sett älgar någon gång när jag kört hem sent om kvällen. Men uppenbarligen fanns de i skogarna i alla fall... ;-)

Ha det så bra, ska bli kul att se när rummet är klart!
/Kristin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Aha, en järnsäng... Ska bli spännande att se resultatet när det blir färdigt.
Bra tips om hur man får till så fin text som du gjort på askarna.
Det måste jag prova...
kram
Marie

Vit Spets sa...

Gillar sängramen... har letat en sådan länge men här uppe är det ingen som säljer en sådan!

Måste tillbaxs för att läsa igen om allt detta med texten... hänger inte riktigt med... än!

Ha det bra
//Siv