tisdag 3 mars 2009

Diversevaruhus del 4

---
Det här blir nog det sista inlägget av denna sort, eftersom det inte finns fler kedjor med bra hemsidor som jag känner till. Nu är det Jula som gäller! När vi flyttade till Värmdö fanns det bara Konsum :) Nu, 19 år senare har det poppat upp två hela affärs-centrum plus en massa annat. Vi har både Biltema, Jula, Rusta, Granngården och Jysk t ex! Det var ju sådana affärer man tidigare fick åka långt för att komma till.
---
---
Det som Jula har en hel del av är trädgårds- och utesaker. Baljan i zink tjänstgör som party-kyl hos oss på somrarna, fylld med is och vatten är det bara att klämma ner flaskor och burkar sen!
Den svarta mojängen är en grilltändare.... Den är suverän! Det är ett rör med ett handtag på, som är avdelat på mitten med ett galler inuti. Under gallret knölar man in tidningspapper, 4 dubbelsidor av en kvällstidning brukar vara lagom :) Ovanpå gallret fyller man sedan upp med briketter. Hela tändaren ställs ovanpå grillgallret, och så tänder man på papperet genom hålen längs med nederkanten. Sen får den stå och pyra en stund tills briketterna är rejält varma. Då lyfter man tändaren och gallret, samt häller ut briketterna i grillen. Perfekt glöd! Miljövänligt och enkelt, och man slipper aromen av tändvätska på maten :)
---
---
Trädgårdsmöblerna är väl inte de stadigaste på marknaden, men förmodligen de billigaste! De så kallade Adirondack-stolarna finns nu även i barnstorlek, och bänken längst ner till vänster är också ny för i år. Den tror jag att jag ska klämma in mellan äppelträden ....
---

---

Dörrmattan som ser ut som gjutjärn är i gummi. Vi har haft en liknande i säkert 15 år utan att det syns på den! Kistorna är lite tuffa med sin industrilook tycker jag.

---

---

Beslag har de här också så klart, bland annat trappräcket av rep som ju kan vara hur fint som helst till New England-stilen! Dörrtandtaget i krom och vitt blev jag lite förtjust i... Nu har vi ju tio innerdörrar, så det skulle nog krävas en hel del övertalning för att få byta mot dem :) Hängaren för amplar är inte heller dum...

---

Jag kan fortfarande bara äta rostat bröd och har ont i hela kroppen, så det var en grinig bacill. Tur att jag gjort några inlägg och sparat som utkast. Det ska jag nog fortsätta med :) Kram, Tina

---

1 kommentar:

Sabina sa...

Så mycket trevliga saker!!!
Kram S.