tisdag 4 mars 2008

Badrum

Hej igen! Diverse omständigheter gjorde att jag inte kunde få fram några bilder förrän nu. Trots att jag jobbar med datorer dagarna i ända, blir jag galen när det inte funkar hemma. På jobbet finns det ju folk att ringa till om själva maskinen strular, men hemma är det vilse i pannkakan... SUCK! Datorn där vi förut laddade in foton, har sagt upp sig. Stor panik och hysteriska försök att rädda det som räddas kan. Som tur är hade jag tagit backup på alla foton till några DVD-skivor som jag nu förvarar på jobbet. Sprid riskerna säger jag bara!
Här kommer i alla fall bilder på vårt nya fina badrum. Före-bilderna kommer jag inte åt, men det kan väl vara detsamma. Det var alltså ljusblå-flammig våtrumsmatta, med ljusblå våtrumstapet med någon slags blommor i aprikos och rost här och där. När man bygger nytt hus, ingår det ju vissa saker. Vill du byta ut dem, blir det jättemycket dyrare, så det var det minst vidriga som fanns då tyckte jag :) Nu ser det i alla fall ut så här om man tittar till vänster:

Visst är han duktig min man? Han har alltså byggt badrumsskåpen helt själv i teak, trots att han aldrig "finsnickrat" förut. Vi tog måtten från de gamla IKEA-skåpen som satt där innan, och en beskrivning på dörrarna från ett nummer av Gör det själv (pysseltidning för gubbar :) ). Det är dyrt med teak, men badrumsskåp är så svindyra trots att de sällan är i massivt trä, att jag tror vi kom rätt bra undan ändå. Tittar man istället till höger ser det ut så här:

Vi ville har en neutral grund, och då behöver det inte bli så dyrt heller. Kaklet är vitt, blankt och lite vågigt på ytan. På golvet är det ljusgrå sjösten, ljusare än vad det ser ut på bilden. Båda köpte vi på Bauhaus. Jag ville inte behandla golvet så att det blev blankt, utan sprayade det med Texelent Sten & Fogskydd. Det verkar räcka. Duschdörrarna kommer från Hafa, och är inte gulaktiga (dumma kamera...).

Redan innan jag med er hjälp insåg att jag är en lantis :), ville jag ha en sådan här gammeldags dusch. De är rätt så dyra, men med hjälp av trevliga killar på Ekesiöö byggvaruhus, lyckades jag plocka ihop delar så att det blev precis som jag ville ha det. Delarna ni ser här, är från Damixa och var väl de dyrare ingredienserna. Blandaren tyckte jag inte spelade så stor roll, så den köpte jag jättebilligt på K-Rauta. Vi kunde få lite rabatt på Hafa, och de hade faktiskt ett handfat som vi båda tyckte om. Det är inte någon bred kant upptill att ställa saker på, men det går ju att ha dem ovanför.

Kranen är tyvärr hypermodern, men vi vägrar att ha kall- och varmvattenkran bara för att den ska se gammaldags ut. Jag har sett någon enstaka engreppsblandare i gammal stil, men de kostar ju hur mycket som helst. Vi får se om det kommer något vi kan byta till så småningom. Tvålpump, tandborstglas och tvålfat (nästa bild) från House Doctor fick jag leta mig fördärvad efter. Jag blir lite trött på inredningstidningarna som enbart skriver tillverkarens namn. För er som aldrig sett House Doctor's katalog kan jag meddela att den är enorm! Ingen affär har allt från dem, de flesta har bara några enstaka artiklar. Efter att ha mailat både svenska grossisten, och huvudkontoret i Danmark utan att få svar (lite svagt tycker jag, vill de sälja eller?) ringde jag upp grossisten igen, och fick till slut en lista på återförsäljare i Sverige som köpt in dessa produkter. Då hade jag redan köpt tvålpumpen på nätet. En affär utanför Uppsala var så gulliga att de skickade de tre andra sakerna till mig.

Här ligger den maffiga tvålen jag köpte på Inreda, samt två andra som jag hade sedan tidigare. Otroligt onödigt när man har tvålpump, men det ser ju fint ut, och luktar gott :)

På bänken har jag också lite fler fina saker. På brickan jag köpte på Hans Mikaels, står burken från Vackra Hem i Sundsvall fylld med bomullsrondeller. Jag hade ett fasligt sjå att hitta något lagom stort att ha tops i, men hittade till slut min mans dop-mugg i silver! Den har naturligtvis en anka i relief, men den vände jag bort... En gammal pressglas-skål med lock har jag ett pärlhalsband i, och framför ligger mitt Pandora-armband. Det ska jag berätta mer om en annan gång.

Fönstret såg lite kalt ut, så jag provade att hänga upp en ljuslykta. Det var fortfarande inte riktigt bra, något fattades. Så en dag när jag bloggade runt, slog det mig! Liten 1700-talsgardin kanske? Tyget finns på Åhlèns, och är jättefint tycker jag. Skirt och krispigt vitt! Lite strul blev det med att få upp gardinen på väggen sen, men skam den som ger sig! De observanta ser att jag lyckades ta ihjäl minirosen som stod i silvervasen.... Sen fanns det inga när jag skulle köpa en ny. Apoteksflaskan är från Panduro, med spets runt och flytande rosa tvål i. Min dotter tyckte inte att det var bra. - Det ser ut som slime, sa hon. Hmpf! Doftljuset får lysa ibland, jag tycker att det doftar lite väl mycket i längden. Och så är det urnan som jag lyckades med viss möda klämma ner en växt i :) Jag är fortfarande inte riktigt nöjd med "fönster-samlingen", så omflyttning pågår ständigt!

Några gamla godingar fick återta sin plats uppe på skåpet. Jag älskar snäckor! Ju större desto bättre!

Nästa bekymmer som fick sin lösning bland bloggarna var tvättkorgen! Innan hade vi ett skåp längst in, med "inbyggd" tvättkorg. Vi har dragit ett rör längs med väggen, för att få ut vatten på altanen utanför, så nu har det utrymmet krympt. Jag tyckte det var onödigt att ha ett skåp där då, men hur skulle korgen se ut? Tänkte igenom de vanliga alternativen, men inget kändes rätt, förrän jag såg LantlivsAnettes gamla papp-korg! Det i kombination med att jag hade en svag aning om att Granit hade något runt i papp, ledde till denna skapelse...

Jag är ofantligt nöjd, även om det känns lite härmigt :) Men vem har väl inte härmat Anette? Det är en stämpel på ett kuvert, som dessutom är från en tvål-firma. Den här tunnan har också små hjul under, så den kan inte bli blöt! Ska man gnälla kunde den varit lite högre, men man kan ju inte få allt :)

Den här hörnan är ju inte så värst upphetsande, men jag velar lite om det är någon idé att göra hål i kaklet för diverse pynt... Det får komma med tiden. Fick inte gubben med på vägghängd toalett, så den här från Svedbergs som inte följer rören under blev en bra kompromiss tycker jag när det gäller lättstädat.

Här är ytterligare en kompromiss. Hyllan med spotlights hade jag klarat mig utan.... Det finns säkert några små fina lantliga lampor där ute :) Trots det vill jag att vi båda ska bli nöjda, så det får vara bra så här!

Det här hörnet har jag lyckats "lanta till" desto mer! En trekrok från Claes Ohlsson, som ju kanske skulle vara ledig för badrockar eller liknande, är nu full :) Den lilla ljuslyktan som fick flytta från fönstret, en handspegel i furu som jag målade grå med ett monogram på, samt en linnepåse med en jättegullig bild på en flicka som tvättar i en balja. Den är full med engångstvättlappar i skumgummi, därav bulligheten.... Jag tycker de är så bra till både tvätt och städ i badrum. Puh, vilket långt inlägg det blev! Ni som eventuellt varit inne medan jag höll på, undrar väl, för jag blev tvungen att publicera del för del, eftersom jag tappade anslutningen hela tiden.... Ha det bra, här kommer lillpigan igen! Kram, Tina

10 kommentarer:

Stina sa...

Men...vad fint. Vilken ursöt lillpiga.:-) Puss

Ann-Catrin sa...

Oj oj säger bara wow... ni har verkligen fått till ett helt sagolikt badrum.. jag förstår verkligen att ni är nöjda...måste gå ett v arv till och titta på alla fina detaljer!!
tack för att du delar med dig!!
kramar A-C

Nettan sa...

Hittade hit fr. " Vintage " -bloggen...Kära nån vilket snyggt badrum ni fixat, plus till maken för de fina skåpen...
Näpp, ska kika runt mer här..Ha det gott..
// Nettan

MiaMaria sa...

Men så stort och fräscht och vackert!
Och så händig han är din man.....
Och en massa söta ting som pricken över i:et....

HA´det så himla gott!
Miamaria

LantlivsAnette sa...

Men jisses vad fint..och vad roligt att jag fick vara med på ett hörn..hii..hiii..
Kram Anette

Marie sa...

Vad fint badrummet är! Makens hemsnickrade skåp är jättefina, vad duktig han är! Gardinen var så söt och jag tyckte tvättunnan blev toppenbra! Det där med att komprimissa känner jag igen, det har jag också fått gjort, särskilt i badrummen. Men, men man kan ju inte bestämma allt, den andre ska ju också trivas! Jag har också fotat mitt badrum idag, kommer nog att visas längre fram i veckan!

Ha det bra!
Kram Marie

spetsar och änglar sa...

Vilket härligt stort badrum.
Och riktigt snyggt......

ha det gott/Kram Heléne

Karin i Villa Grå sa...

Vilket fint och lyxigt badrum! Har alltså din man snickrat skåpen själv? Wow, det var duktigt gjort! *impad*

Jag gillar din lilla gardin i fönstret, det fina handfatet och ALLT - det är alltid kul att få se MÅNGA bilder på en gång!

Hi hi, vad härligt att höra att du är som jag när det gäller städning :-) Skönt att höra att man inte är inte är enda teoretiska städnörden *fniss*

Kram på dig!

Karin

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Vackert, vackert..så jätte vackert!!!

Kram Millan

Susnosen sa...

Uuuunderbart badrum. Jisses va duktiga ni är, både maken och du. Såg att du använde något som hette Texelent Sten & Fogskydd. Ville bara tipsa om NanoFlair som finns för en massa olika användningsområden och som ska vara giftfritt och väldigt miljövänligt. Dessutom verkar det funka kanonbra. Vare sig vatten eller smuts får "fäste" och det syns, luktar eller känns inte.

Tack för en fin blog / Sus