tisdag 18 mars 2008

Sopstol

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Här kommer min sopstol som äntligen är klar! Den stod i regnet vid vår närmsta återvinningsplats, bredvid containern för pappersförpackningar... Det var flera år sedan och min son tyckte jag var super-pinsam som slängde in stolen där bak, när han hade en kompis med sig och allt :) Den fick torka långsamt, först ute under tak, sedan inne. En liten del var halvt lös, men gick att pressa på plats och limmas dit igen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Sen har jag slipat, målat, slipat, målat men aldrig blivit riktigt klar. Maken sågade ut en ny sits i plywood istället för den gamla ramen med sadelgjord osv. Såg att Karin Krut går på kurs med sin sopstol.... Min får klara sig med skumgummi, vadd och häftpistol :)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Klädseln är en historia i sig. På Claes Ohlsson har de haft rea på en duk i linne-färg hur länge som helst. Jag har sett den och funderat på vad man kunde göra med den, men sen struntat i att köpa någon. Sist kom jag på att den såg lite ut som säck-tyg.... Sagt och gjort, köpte den, tvättade den och började fundera.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Eftersom jag tänker sälja stolen, ville jag inte kopiera de kuddar jag sett rakt av eftersom jag inte vet riktigt vilka bestämmelser det finns kring copyright mm. Text med lite olika typsnitt och storlek var ju snyggt tyckte jag, och en krona hade jag sedan förut. På jobbet kan man printa A3-format, så det blev stort nog. Sen sitter jag och skär ut bokstäverna med skalpell och skärplatta. Pilligt, men kul. Då får jag en schablon, i och för sig i papper, men det fungerar med textilfärg och stöppel-pensel.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Anna med huset på landet, skrev mjölsäck på sin kudde, på franska så klart. Varför inte göra reklam för det som det faktiskt handlar om, tänkte jag. Om fransktalande personer får syn på denna kudde, skrattar de nog ihjäl sig/blir riktigt förnärmade. De har ju inget tålamod med folk som misshandlar deras språk har jag hört. Nu står det mycket fritt översatt: Kuddar av märket Liten Bod, Värmdö, Frankrike..... fniss! Varje ord översatt för sig, vaddå meningsbyggnad, böjningar mm??? Konstnärlig frihet kallar jag det, så det så! Kram, Tina
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PS. Jag har faktiskt läst franska som C-språk i två år på gymnasiet. Det gick inte så bra för mig och min kompis K. Alla andras namn kunde den äldre damen vi hade som lärarinna uttala på svenska, utom Tinnà och Kikkì..... :) DS.

11 kommentarer:

Nettan sa...

Saknar ord, tycker att din stol & kudde vart supersnygga.Vilket jobb du lagt ner.. =0)
Skrattar för din sons " pinsamhet ", har du inte lärt honom att " gratis " är gott...
Kramiz Nettan

Anna sa...

Åh vilken vacker sopstol! Den blev ju superfin med vit färg och den vackra linneklädseln! Ha ha jo jag har också utsatt barnen för pinsamheter genom att ta hem sånt som andra slängt:) Men du! Jag blir mållås! Kudden är fantastisk och vilket oerhört jobb du har lagt ner på att skära ut varje bokstav! Du är verkligen duktig!För att inte tala om tålmodig! Det blev underbart bra:)

Hi hi, texten är ju riktigt bra tycker jag:) Det ser och låter verkligen superfranskt! Precis som min "mjölsäck"!

Ha en härlig dag!
Kram
:)Anna

Lilla Blanka sa...

Hej Tina!
Otroligt vad du har trollat fram en skönhet ur den där sopstolen..jag är djupt imponerad av detta..! Och att du så fyndigt hittat på texten på kudden o valt ut snygga typsnitt och stöpplat på det på tyget..fantastiskt!!!
Kram
Mia

Marie sa...

Vilket jobb du har lagt ner på stolen, men den blev såå fin! Och kudden vet jag knappt vad jag ska säga om, det var nog den snyggaste kudde jag har sett! Tänk att du har skurit ut schablonen för hand, vilket tålamod du måste ha!!!!!

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Ps. Jag kan riktigt se framför mig hur pinsam sonen tyckte att du var, hihi.

Ann-Catrin sa...

Oj oj.. det är ju helt underbart... tänk en stol du hittat i återvinning..och nu tronar den hemma hos dig.. efter mycket slit!!
Och shablonen..jag är IMPONERAD!!!
Så snyggt!
Tänk vad kul att ha något som inte alla andra har!!
Kram a-C

MiaMaria sa...

Vilken härlig historia och vilket jobb du lagt ner.....

Och så snygg kudden blev och smart man kan ju hitta på något som du säger... allt blir ju vackert på franska....och jag förstår ju inget ändå. Smart och vackert!

Ha´det så gott!
Miamaria

Vardagslycka sa...

Oj, vilket jobb du har lagt ner! Men det gav lön för mödan! Den blev sååå fin. Och vad kul med en kudde som du är helt ensam om.
Ha nu en härlig onsdag och glad påsk!
Kram, Carina

Ann-Catrin sa...

UTLOTTNING INNE HOS MIG!!!
var gärna med!
kramar A-C

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Tina!

Din stol är ju helt underbar! Och vilket jobb du lagt ner på den... Du är väldigt kreativ måste jag säga! Någon kommer att bli en mycket lycklig ägare till den...

Angående gamla fönster så dyker de upp här regelbundet på Blocket för en femti-lapp styck har jag sett... Det är rimligt tycker jag... Fast så finns de ju de som fattat att folk vill ha dem och höjer priserna till fånigheter också... Det är nog väldigt enkelt att tillverka ett sådant som mitt... Lite lister i passande storlek bara... För dig skulle det nog inte vara några problem!

Ha det så gott!
Kram Hanna

Eva Agnes sa...

Alltihop är supersnyggt och väl genomtänkt.
Jag tycker det är jättekul med din "franska" text. Det är väl ingen med franska som modersmål somm ska ha stoln i alla fall.
vem vet egentligen vad som står i alla andra franska texter man sett på bloggarna ....
Kram och du har gjort ett fint jobb.
Eva Agnes

Anonym sa...

Hej,jag råkade hamna här hos dig genom lantlif. Vad fina saker du tillverkar och gör. Känner igen mig mycket i det du skriver om loppisar, tillverkning m.m... Jag har också en liten bod hemma på min tomt där jag säljer saker jag har Shabbat upp en del. Vi är nog i samma ålder för jag har också Tonåringar hemma som kan tycka jag är lite pinsamm ibland, men det får man ta om man ska hitta skatter i soprum/tippar.
Hälsningar
Sanne