onsdag 26 mars 2008

Vinlådor och tävling!

Äntligen har jag fått något färdigt! En annan bloggare Magdalena (Magdalenas Hem) tipsade om att man kan få gratis trälådor på Systembolaget. De är ju fina till allt möjligt. Släng i några Mårbacka eller en grön växt, förvara inredningstidningar i dem eller bara prylar i allmänhet. Nu är det ju inte så många lådor som blir över, eftersom det bara är de dyrare vinerna som kommer i trälåda. Jag har ju turen att jobba i närheten av ett Systembolag på en "fin" gata :) Gissa vem som går förbi med lång hals och tittar in utanför kassorna där de ställer ut de lådor som blir över.... Några har det blivit, men den ovan är den med finast text hittills. Jag vitbetsade den så att texten ska synas ordentligt, med en av mina favoritfärger:

Den torkar på nolltid, och om man vill kan man torka av överflödet med en trasa så blir det ännu mer flammigt och genomskinligt. Funkar jättebra på spånkorgar t ex! Samma behandling fick vår gamla "dragspelshängare" som var obehandlad och smutsig. Nu blev den så fin att jag inte vill sälja den som jag tänkt! Jag ville ha handtag på vinlådan, så att den är lättare att flytta på. Efter lite funderingar kom jag på en massa olika varianter. Nu har jag bara provat en ännu, med färdigköpt lite grövre band, häftpistol och dekorationsstift. Andra varianter jag tänker prova är att borra hål och trä igenom grovt rep och slå en knut på det, samt någon variant av lister så det blir lite mer som en verktygslåda.

Om ni tittar noga här så har jag först stiftat fast bandet, en gång i "vecket" nertill och en gång lite längre upp. Sen vek jag upp bandet så att det döljer klammrarna, och bankade dit två dekorationsstift från Claes Ohlsson. De är bronsfärgade, men går ju att måla om man vill. De är inte så "ståndaktiga" utan vek sig åt alla håll när jag hamrade. Nästa gång borrar jag nog först.

Nu är det så här att Magdalena har en jättetävling på gång! Vem av er där ute vill inte vinna 5000 kr att shoppa loss hos Hans Mikaels för ??? Inte illa.... Dessutom kommer hon att öppna en webshop i dagarna, som verkar bli något extra. Gå in och titta själva! Kram, Tina

18 kommentarer:

Nettan sa...

Men så fin lådan blev, så det är utanför systemet man ska hålla sig om man ska hitta fynd ;0)...Tack för alla dina tips...
Kram Nettan

Magdalena Martin sa...

Hej Tina!
Jösses va glad jag blir *se mitt stooooora leeende :-D!
Dina lådor blir ju fantastiska, himla bra tips med remmar och handtag! det tipset "lånar " jag med mig tillbaka :) Och roligt att jag kunde inspirera!
Sen blir jag förstås jätteglad för att du tipsar om både tävlingen och min butik :-D
Kan ju avslöja att jag har lite "rampfeber" nu, hoppas jag kan leva upp till allas förväntningar...och nästan lite tur att man inte har en fysisk butik, tror inte alla skulle få plats :O
Nedräkning...
En en gång tack för dina goa ord, det peppar!
Kramar'
Magdalena :)

RANA sa...

Men hallå du och tack för titten! :-)

Så fina saker du visade. Jaså, Systembolaget, säger du? Vilken bra idé! Jag fnissar särskilt gott åt din, som du sa, långa hals.

Sån fin blog du har. Vilka vackra bilder. På återseende.

:-)

Kram och god natt, sen nån gång.
/Rana

Vardagslycka sa...

Men oj, vad fin lådan blev! Tack för tipset! Nu ska jag spana nästa gång jag har vägarna förbi systembolaget.
Ha det gott!
Kram, Carina

Stina sa...

Haha...skrattar åt din kommentar till mig. Du är ju för rolig du alltså...
Duktiga ät du på att göra fina saker. :-) Kram

Lilla Blanka sa...

Hej!
TACK för tipset om gratis trälådor på Systembolaget! Nu skall jag in och spana efter några jag med :)
Vad fin din låda blev..och texten, var den där eller har du skrivit? Jag är ur-dålig på vin så jag fattar inte om det är en vinsort haha ;)
Kram
Mia

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fiffig idé med lådorna! Och så snyggt det blev med vit bets så texten lyste igenom, fint med blommor i! Jag genast börja hålla utkik! : ) Mari.

C De-sign sa...

GRATTIS TINA !!!!!!!
Du vann utottningen inne hos mig, så nu hoppas jag att du har någon bra kanna till pärlduken!!!!!!!!
På min blogg hittar du min mailadress, maila mig så jag vet var jag ska skicka pärlduken....
( Värmdö är ju stort.... ;) )
STOR Kram fr C

Elisabet sa...

Men ett sånt bra tips..nu ska jag rusa in på systemet idag, det går ju o göra mycket snyggt av en trälåda!Tänk så många bra tips vi får här i bloggvärlden..Får jag länka dig, du har så roliga ideer..
Tilde

LantlivsAnette sa...

Nämen rackarns vad snygga lådor du har fixat..så det är på systemet man ska stå o hänga o kika efter lådor..hii..hii..
Ha det så bra Kram Anette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag jobbar ju nära systembolaget, så man kanske borde gå dit och kolla... hmmm, nu fick jag något att fundera på.
Kram
Marie

Anonym sa...

Men hej bara.....du är är ju strået värre än mig!
Trälådor från Systemet och stolen från återvinningen är ju hur snygga som helst...
Kom ju ihåg att du finns/fanns i min länklista, men nu gör du det.

Kram
Pernilla

LantlivsAnette sa...

Halloj där..jag har en liten paus nu i Taxi verksamheten..hii..hii..ska hämta äldsta dottern om en stund..jag bloggar så att jag håller mig vaken..det är otroligt viktigt att man kollar dessa ungdomar,det är en jobbig tid men jag tror att man har igen det sen...jag hoppas då det i alla fall..just nu är man nog bara en jobbig morsa...
Visst får du tycka att kedjan var finare när den var synlig...
Ha det så bra Kram Anette
P.s nästa helg får karln i huset köra Taxi..man måste hjälpas åt..jag är ju så himla kvälls trött,och förresten så behöver ju inte ungdomarna gå ut varje helg ...

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Tina!
Jasså, Bolaget är nu det nya stället att hänga på... :-)
Jättesnyggt tycker jag!

Jag har hört med mamma om trådrullarna och måste tyvärr meddela att hon inte har så många kvar. Efter att jag drog fram dem från vrån där de låg så har hon sålt väldigt många. Och de få hon har kvar vill hon gärna ha som dekor... Men jag lovar att jag ska hålla utkik efter sådana. Hittar jag så fixar jag det till dig. Fast först får du säga vad de får kosta... Så jag inte köper för dyrt! (Fast jag är så snäl , så det borde inte ske...)

Önskar dig en härlig söndag!
Kram Hanna

MiaMaria sa...

Hej!

Snygg låda...man hittar fynd där man minst anar det tror jag.
Och så tjusigt du har gjort....

HA´det så gott denna söndag!
Miamaria

Skatan sa...

Men vilket kul tips! Nu vet jag en som kommer att börja hänga på systemet lite oftare ;-)

Vi ses!

Elisabet sa...

Hejsan ! du har en liten utmärkelse att hämta hos mig
Tilde

Sött och sunt sa...

Det är så himla trevligt att upptäcka nya inredningsbloggar! just din har jag inte spanat på innan så nu ska jag slurpa i mig en kopp te och titta lite mer. vilka fina bilder du visar!!!

Mvh Sofia