söndag 16 mars 2008

Antikmässa

Nu har jag fått en ny erfarenhet igen! Jag har för första gången varit på antikmässa. Det var faktiskt inget för mig, men nu vet jag ju det. Först sprang jag på en pall eller liten stege, något i stil med den som Helena (Spets och snor) har (se bild ovan). Den kostade 4.300 kr.... Lätt nedslagen fortsatte jag min färd mellan montrarna, men slutade efter ett tag att titta på prislapparna. Jag gick bara runt och tittade på allt fint. Nu hör det ju till saken att jag aldrig egentligen varit i en antik-affär heller, utan mest på prylbodar och loppis. Kände mig okunnig och fattig.... Nåja, några ljuspunkter fanns det! En blomstermonter, Stockholms Floristateljé hette de. Det är från deras monter bilden ovan kommer, där var det mässpriser på allt dessutom! Jag köpte en lite ovanlig glasklocka, väldigt hög och smal ca 55 cm, med ett fint pressglasfat som hörde till. Det går lätt in en kruka med påskliljor i den.
Lite tidningar till mässpris slank också ner. Ett gäng Hem & Antik köpte jag av Pia Printz och en annan trevlig tjej, de höll med om att priserna var ruggiga! När jag väl kom på att jag skulle fota, och faktiskt hade kameran med mig, hittade jag inte pallen igen, därav Helenas pall ovan :) Några andra saker som jag tyckte var fina kommer här:

Rostiga trädgårdsmöbler från Frankrike.... Hmmm.....

Blombord i rotting från 1800-talet, skulle jag kunna slänga ut soffan för :)

Titta vilket urgulligt slagbord i barnstorlek! Det kostade faktiskt "bara" 990 kr, men eftersom vi är någonstans mitt emellan småbarn och barnbarn, skulle maken fått spatt och tvärvägrat :)

Här är paradnumret!!! Två köpmansdiskar från en gammal färgaffär i Småland... Varje låda har en liten emaljskylt med namnet på färgen! VILL HA! De kostade 14.500 styck, vilket fick mig att slita upp mobilen och ringa maken som fortfarande var kvar på vildmarksmässan bredvid. nnnnnn

- Kan vi ta ett lån på 30 papp till? vädjade jag... Frustande fniss i andra änden....

- Vad har du hittat nu då? ---Det var bara tredje gången jag ringde :)

Nåja, han lovade att försöka bygga en åt mig istället. Det var ju snällt!

Hade min lilla bod, varit en STOR och mer etablerad bod hade jag nog attan ringt banken istället! Kram och godnatt, Tina

6 kommentarer:

Nettan sa...

Vilka härliga bilder du visar, förstår att det fanns mycket fint & titta & kämma på ;0)
Ha det gott..
Kram Nettan

MiaMaria sa...

Härliga bilder men så trist att det skulle vara så dyrt...men du får springa på auktion och loppisar. Rätt som det är dyker pallen upp och köpmannadisken tro mig....

HA´det så gott!
Miamaria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, det är inte billigt på antikmässan! Jag har varit där ganska många gånger, men inte den här gången! Men det är väldigt roligt att titta på allt vackert som finns!
kram
marie

LantlivsAnette sa...

Håå ojj vad mycket fint och dyrt..inte roligt när allt kostar skjortan som man vill ha..
Du frågade om zink..jag har ingen aning om hur man får det att se äldre ut..där gick jag bet..
Kram Anette

Stina sa...

Nää...där vill ju jag också vara ju.Kramis:-)

vitating sa...

Trist när det är dyrt! Kan hålla med om att den där köpansdisken skulle kunna få bo hos mig, helt klart! Älskar den vita disken som spets o snor har!

Kul att du tittade in hos mig på lunchen! Hoppas lunchen smakade :-)

Jag har inte ätit någe i dag, ligger i magsjuka :-(
Ha en bra dag!
Kramiz Vitating