tisdag 16 december 2008

JulTips - Virka en nisse

---
Den här nissen hittade jag på nätet för flera år sedan, men nu tycks den inte finnas kvar där. Jag har i alla fall modifierat mönstret lite så det kanske inte gör något om jag delar med mig av det här.
---
Garnet är vanligt merc. bomullsgarn 8/4 och nissen virkas med virknål Boye nr 2.
Vilket garn som helst med passande virknål funkar säkert lika bra.
Ben, virka 2 st: Virka 25 lm, 2 st i 3:e m från nålen * 3 st i varje m * upprepa *. Lämna ca 15 cm långa ändar på garnet. Ta av garnet. Det är ökningen i varje maska som gör att det blir en "skruv".
Armar, virka 2 st: Virka 15 lm, 2 st i 3:e m från nålen * 3 st i varje m * upprepa *. Lämna ca 10 cm långa ändar på garnet. Ta av garnet.
Knyt ihop armarna med varandra, gör detsamma med benen, knyt sedan ihop armarna med benen.
Till huvud har jag en träkula från Panduro, ca 2 cm i diameter. Trä garnändarna igenom kulan och knyt en knut ovanför.
Luva:
Varv1: 15 lm, 1 fm i andra lm fr nålen, 1 fm i var maska. (Vänd varje varv med 1 lm) för bästa passform kontrollera storleken på huvudet.
Varv 2-16: 1 fm i var maska, men gör nedtag i bakre öglan. Tag av garnet, sy ihop sidan och förslut luvan upptill. Vik upp en kant nertill.
Jag tar nu en ny tråd och trär den igenom knuten på huvudet, och sedan båda ändarna igenom luvans topp inifrån och ut. Luvan trycks ner över huvudet, tråden knyts på lämplig längd och klipps av.
---
Jag har gett mina kollegor sprattel-nissar, och de tycker om dem! Lite tid tar det, men inte så farligt. Kanske något att pyssla med under den härligt långa julhelgen? Pyssla på, Tina
---

5 kommentarer:

Vardagslycka sa...

Åh, så söt! Kanske dags att lära sig virka nu...
Hoppas allt är bra med dig i julstöket.
Kram, Carina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken liten raring! Hinner nog inte göra någon innan jul dessvärre... Men du har ju otroligt mycket tips, hela tiden!
Kram
Marie

Lallis - liv och leverne sa...

Det är ju jättesöt:)
Undrar om man ska våga sig på den.
Kram Lallis

Stina sa...

Kram gumman. Hoppas att du får en bra dag. Stina:-)

Handplockat sa...

hej
mysig blogg du har
vart har du hittat den "snöande funktionen?
den vill jag verkligen ha på vår tomteboda blogg
http://tomtebodan.blogspot.com

hör av dej snälla goa du
så jag får vet vart jag kan hitta den funktionen
kramen