måndag 15 juni 2009

Rent hus!

---
Ingen som känner mig kommer att tro på det här ..... :) Jag har kollat igenom alla avsnitt av Rent Hus på TV4 Alive, och köpt en bok om städning till råga på allt! Nu är jag trött på att vara värsta slarvmajan/lortgrisen i Mellansverige.... Det kan ha att göra med begynnande senilitet som gör att jag aldrig hittar de saker jag slänger omkring mig i min iver att fixa till saker. Nästa gång jag behöver klammerborttagaren, häftpistolen eller måttbandet är de bara borta. Då stampar jag runt och jagar upp mig så blodtrycket blir farligt högt innan jag för det mesta hittar den bortslarvade saken på något helt osannolikt ställe!
---
Nu har jag ju inte rensat igenom riktigt alla rum ännu, men börjar ändå tillämpa städtipsen i Rent Hus så smått! De är ju dessutom miljövänliga, så det är ingen måtta på hur duktig jag känner mig :) Jag har kört en skål med vatten och citronskivor i micron, för att sedan torka ur den. När jag ändå var i den hörnan sprutade jag såpvatten i ugnen och värmde upp den för att sen plocka ur allt som går och torka ur den. Att knöla ihop folie till en boll och skrubba gallret med var helt kanon! Som jag försökt förut med allt inklusive Svinto utan att lyckas... Sen gick jag på fläkten med såpvatten, samt körde filtret i diskmaskinen. Puh... Då var jag alldeles svettig :)
---
Ikväll har jag nöjt mig med att skrubba lite med ättika här och där i vask och handfat, samt rensat avlopp med bakpulver, vinäger och kokande vatten. Nu jädrar ska det bli rent i vartenda hörn! Förmodligen hinner det bli skitigt igen i det första innan jag hinner till det sista, men det är världsliga saker. 5 kg:s vikten på bilden har jag på farstutrappen som dörrstopp, och en nymålad kvast från Biltema får symbolisera min nya "hobby" :) Förresten har det äntligen slutat regna här! Kram, Tina (med kvasten)
---

8 kommentarer:

Anki sa...

Haha...Vet inte vad jag ska säga, bara skrattar!! Du får tom städning att låta kul! Vad flitig du är & vad fint det blir *ler*...Du kan väl ta svängen förbi mig när du är klar...pleeease!!!! Ta kvasten vetja, hihi...eller du kanske skulle ha den till nåt annat!?

Gno inte ihjäl dig...imorron är en ny dag med ny skit...oops!!*fniss*

Kram kram!

Vitt o Vältummat sa...

Jag blir faktiskt sugen på att städa när jag läser dina tips! Såg aldrig ett helt program för jag är så äckelmagad!!Vad är det för bok du köpt?
Kram/Åsa

Luiza sa...

Hej, Tina!
Vad duktig du är!!!
Jag har inte en tanke på att börja städa i den här tillbyggnads röran:-(
Vad skönt att det slutat regna nu, då kan du fortsätta på dina små projekt...
Kram /Luiza

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj vad du sliter! Något sånt har jag inte gjort så nu känner jag mig lite slö...
Kram
Marie

Anki sa...

Hallojsan!
Nu får du sopa dig fram till min blogg, hihi...Jag har något till dig!

Natti natti! Kramen!

Ann-Catrin sa...

Härligt inlägg Tina..
ja du jag gillade fakktiskt oxå det där programmet och följde några

det där med folie på gallret missade jag.. måste prova det!!

heja på Tina

kram och härlig midsommmar
A-C

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, här fejas det: ) ja, visst är det hemskt det där programmet, att folk har så skitigt, okey då, men att de frivilligt visar det, man kan hundra hur mycket de får för att ställa upp på ngt dylikt: )

Trevlig midsommar med kvasten! Mari.

Helena Dovier sa...

Hej Tina med kvasten! :-)

Det var särdeles bra jobbat att först titta igenom alla programmen och sedan omsätta en hel drös med tips i praktiken. Rent hus är ett av mina favoritprogram i år, mest för att speakern är så himla rolig. Men också för att det är kul att se förändringarna till det bättre. Och - det är inget att hymla med - för att det är egoistiskt roligt att få se att oavsett hur ostädat det är hemma hos mig själv så är jag absolut inte värst :-).

Jag får se efter om man kan kolla på programmen utan att ha abonnemang - i så fall ska jag göra som du och notera tipsen som de ger. Och kanske till och med använda dem om andan faller på :-). Citron och ättika för toarengöring lade jag på minnet för ett tag sedan, så det använder jag mig av sedan dess.

Ha en fin fortsättning på helgen, hoppas att nacken är bättre nu!

Kram från Helena