tisdag 30 september 2008

Dublin

---
Tack för alla önskningar om en fin helg, det hade vi verkligen! Vi hade riktig tur med vädret i Dublin. I lördags var det sol och varmare än hemma. Det fanns så många fina hus att fota, så till slut blev jag alldeles snurrig. Just dessa inramningar av affärer och restauranger i olika färger var vanliga.
---
---
Alltid lika härligt med blommor! Vi sprang lite i affärer på lördagen, åt middag på en kinarestaurang och avslutade på hotellets disco.... Där var ju de flesta i ungarnas ålder, men en och annan "mogen ungdom" fanns det. Skönt med nära hem sen, fötterna var rätt misshandlade vid det laget!
---

---

På söndagen var lite kulturella, först tog vi en guidad busstur runt staden. Då hade mina väninnor tröttnat på sådant, så jag lät dem återgå till shoppingen och strövade runt ensam en stund. På Trinity College finns ett gammalt bibliotek där man bevarar och restaurerar gamla böcker. De har ett rum som kallas "The long room", som ni ser ovan. Det var helt fantastiskt! 65 meter långt och jättehögt i tak, proppfullt med gamla skinnband.

---

---

Deras raritet heter "The book of Kells". Det är en rikt illustrerad bok från 800-talet, med delar av Nya testamentet. Det är munkar som lagt ner otaliga timmar på att skapa detta verk. Jag tycker det är lite kul att ha sett den i alla fall!

---

Sen försökte jag hitta några inredningsaffärer, men det var svårt. Laura Ashley hittade jag redan på lördagen, men det var inte så mycket prylar utan mest tyger och tapeter precis som här hemma. Jag frågade en servitris om hon visste någon kul affär, och hamnade då på Avocas. Det var som ett mini-varuhus med kläder, prylar och mat. Väldigt mycket fint, men samma priser som hemma, och tyvärr samma saker i mångt och mycket. De hade Lisbeth Dahl och House Doctor! När jag frågade dem om fler liknande affärer hamnade jag på Dunnes Home, men det var inte heller något för mig.

---

---

Sen måste vi ju då testa en irländsk pub, men levande musik. Vi hamnade till slut på den här gamla kända puben. Det var kul, men vill man ha den riktigt genuina känslan får man kanske ge sig ut en bit från staden. Det är otroligt mycket turister från hela världen i Dublin, och många som jobbar där är från Polen, Ryssland mm. Lite synd när man frågar något, och de inte vet någonting. Helgen var i alla fall jättetrevlig, vi var så nöjda alla fem som var med.

---

Idag var jag på mammografi för första gången. Inte så kul.... Trots allt skönt att det finns kontroller! Kram, Tina

1 kommentar:

Kristin sa...

Hej! Vad kul det låter med en helg ihop med tjejkompisarna! Lyxigt värre med tanke på att jag går omkring i snor och barngrötsspill dagarna i ända och bara kommer till grannstaden om jag ska ha riktig tur! :-) Fniss, nä, så hemskt är det väl inte, men man kan ju längta ibland efter att de ska bli lite äldre. Eller rättare sagt att bebis M inte ska vara bebis längre, min stora kille är ju 5 år och han är så duktig, vi behöver bara få lite fason på M också så hon kan gå att "lämna bort"... det går inte nu (vrålskrik).

Ha ha, vilken mardröm med en matta som aldrig blir ren... och som man ändå har betraktat som hyffsat ren under tiden man har bott där... nej, då har jag hellre något där det syns att det är fläckar! :-)

Jag måste fråga dig, var någonstans på Värmdö har du din lilla bod? Vi har stuga på Sund mellan Boda och Ängsvik. Nu kommer vi väl inte upp dit igen förrän till sommaren nästa år, men då skulle jag tycka det var jättekul att gå en raid i din bod... kul att du är på Siggesta, vi försöker pricka in det när vi är där, men det blir ju inte särskilt många gånger. Vore ju roligare om man hade nära dit hela sommaren... min svärmor sålde en massa prylar där nu i somras (dock ej sådant vi gillar).

Ha det så bra så länge. Här är det superregnigt och trist idag så jag funderar på att ta fram julböckerna och gotta ner mig i julstämning!

Kram!
Kristin