fredag 4 maj 2012

Tinas tips - stolsitsar


-

Två stolar som äntligen blivit färdiga. Jag tänkte att jag skulle tala om hur jag gör kanterna på den här typen av sitsar, ifall någon skulle vara intresserad... Det är ju så mycket enklare med lösa sitsar som man bara behöver svepa nytt tyg runt och sen klämma dit om man har riktigt bråttom :) En del av er kanske undviker att klä om den här fasta typen, men det är inte alls så krångligt. Förutsatt att inte hela sitsen behöver bytas ut med stoppning och allt, då blir det lite svårare. Jag har full respekt och stor beundran för dem som gör allt som det gjordes förr, men där går gränsen för mitt tålamod... Här är det häftpistol, skumgummi och vadd som gäller. Annars får det vara :)

-


-

Det bästa är att plocka loss den gamla klädseln och använda som mönster för den nya. Kantbanden är det bara att slita av, de är limmade med lim som oftast torkat/gett upp för länge sedan. I värsta fall är det sedan tusentals små nubb som håller fast klädseln. Jag har ett verktyg som ser ut som ett mellanting mellan en skruvmejsel (handtag och storlek) och en kofot (som en ormtunga längst ut som jag dessutom slipat av så att den blev tunn nog att komma in under de grinigaste klammrar/nubb). Den finns tyvärr inte längre på Clas Ohlson där jag köpte den. Kanske kan ni hitta något liknande någon annanstans? Jag tvättar och stryker alla typer av tyg innan jag använder dem. Sen är det det vanliga sättet som gäller. Börja mitt på en sida, fortsätt på mitten av sidan mittemot. Häfta och sträck tills de ser slätt ut. Spara hörnen till sist och lägg lite fina veck där (inte så svårt, men lättare med övning). Jag tar då sysaxen och hyfsar kanterna på tyget. Nu har du en stol som förhoppningsvis ser ut ungefär som den ovan :)

-


-

Eftersom jag alltid varit en hysterisk matcharen, klarar jag inte av de blanka, krusidulliga band som oftast används för att dölja möbelnubb/klammrar. Det blir ju aldrig exakt samma färg heller... Jag klipper till en remsa som räcker hela vägen runt (det går bra att skarva också, det brukar inte synas så mycket) och är ungefär 4,5 centimeter bred. Sen klämmer jag till den lite lätt längst med mitten för att ha något att vika efter, och viker sedan in en sida i taget mot mitten som på ett kantband. De man köper är alltid klippta på diagonalen av tyget för att bli elastiska, men det behövs inte här = enklare! Pressa dem till sist, så att de håller den vikta formen.

-


-

Jag limmar sedan fast bandet med min limpistol, ett annat fort-och-lätt-verktyg som jag älskar :) Börja i ena änden med att limma fast bandet "åt fel håll" som ovan. Då blir det lätt att fortsätta, samt att dölja änden på bandet. Sen är det bara att limma på en bit i taget, först där överkanten på bandet ska fästas, och sedan kan man lyfta lätt på bandet och klämma dit en sträng nertill också. Sträck lätt och ta inte för lång bit åt gången. Försök få det rakt, samt att det täcker det som ska täckas... I slutet får man sedan vika in en liten stump och limma dit den sist (varning för brända fingertoppar). Jag tycker att det blir snyggt så här.

-


-

Närbild på det färdiga resultatet. Tyvärr blev det väldigt mörkt där jag fotade, men ni förstår förhoppningsvis metoden :). Hoppas någon får nytta av min lilla lektion! Kram, Tina

-

1 kommentar:

Anki sa...

Hej igen!
Åh värdefullt tips, jag letar såna stolar för fullt och nu vet jag ju hur jag ska göra om jag hittar några!

Ha det gott!
Kram!