lördag 2 maj 2009

Utlottning och premiär!

---
Det här är alltså min affär "på sidan om" :) Vår gamla bod som är kvar sedan innan vi byggde huset, och hörde till sommarstugan som vi rev. Det var nog meningen att boden skulle rivas också, men när besiktningsmannen inte sade något om den, fick den stå kvar. Vi har inget garage, så den fyllde sin funktion som skräphus i många år först. Den är rätt så rutten, men tillräckligt isolerad för att kunna värmas upp med ett litet element. De gula byggnaderna ni ser är grannens, vårt hus ser ni bara hörnet av ett skärmtak på till vänster om boden :)
---
Sagan om Liten Bod
---
Jag har jobbat som systemutvecklare med i huvudsak banksystem i hela mitt liv. På det glada 90-talet jobbade jag (som så många) som IT-konsult. En sommar hade jag inget uppdrag och jag blev lätt rastlös hemma efter ett tag. Då kom jag och min ex-svägerska på att vi kunde roa oss med vårt gemensamma intresse, inredning.
---
Startskottet egentligen var nog en vindsrensning vi fick nys om. Ett hus vid Odenplan inne i Stockholm skulle byggas om. Alla vindsförråd skulle bort till förmån för vindslägenheter. De som bodde där fick en viss tid på sig att tömma sitt förråd, men sedan skulle resten slängas. Eftersom det bodde många gamla där, orkade de förmodligen inte bry sig. Snacka om guldgruva! Vi for som yra höns på den vinden, med fyra småbarn runt fötterna... :) Tyvärr hade vi bara en minibuss att fylla med saker annars hade det blivit ännu mer. Plus att barnen var trötta, hungriga och måttligt roade efter ett tag.
---
Vi lekte med olika idéer, men kom till slut fram till att vi skulle försöka ha en liten sommarbutik i boden, eftersom många åker förbi vårt område på väg till sina sommarstugor och båtar. Namnfrågan var lite knepig, det vi enades om till slut var 'NyMålat'. Vi målade och fixade och var med på en lokal marknad och hade jättekul. När jag så började jobba igen, kom det av sig. Ungarna fick olika fritidsintressen som tog en massa tid, och boden tjänstgjorde ett tag som vinterviste åt två kaninbröder! Inte lösa utan i bur, kanske bör tilläggas :)
---
När barnen förvandlats till tonåringar, med färre aktiviteter och mindre intresse för sin pinsamma morsas sällskap, mindes jag plötsligt hur kul det varit med folk som tittade in och saker som blev fina efter förvandling. För att inte tala om letandet på loppisar och liknande! Då satte jag mig och letade på nätet efter alla namn jag kunde komma på. De som redan fanns förkastade jag, tills jag kom på 'Liten Bod'! I slutet av sommaren 2006 kom jag så igång igen, och ville ju inte sluta när hösten kom. Sedan dess har jag haft öppet när jag har lust, och ofta kommer det ingen alls, men ibland är det rusning med upp till tre kunder per dag :)
---
För att underlätta för mig själv och kunderna knåpade jag till slut ihop en hemsida. Det är ett himla sjå att fota och mäta och sedan få allt att "fastna" på hemsidan. Nu tror ni att det är en baggis för mig som jobbar med data, men se det är skillnad på gamla stordatorsystem och moderna PC-program... Hemsidan fanns alltså långt innan jag började blogga, men självkritisk som man är har jag inte velat visa den förrän jag var nöjd... Eftersom jag nu insett att jag aldrig kommer att bli helt nöjd, och upptäckt att jag inte är ensam om att tvivla på mig själv i bloggvärlden så visar jag den nu. Ni har ju ändå sett många av bilderna förut, och jag vill visa att man kan ha en liten affär hemma bara för att det är kul. Utan att skuldsätta sig eller köpa in saker som sen inte går att sälja. Det roliga med en hemsida är att ibland får jag mail från en människa någonstans i landet som hittat den och vill handla något. Helt utan att jag gjort reklam alls! Möbler skickar jag nog inte mer, efter att ett bord gick sönder på vägen. Det är svårt att packa stora saker utan proffs-förpackningar med frigolit osv.
---
---
---
Bilderna är från i somras som ni ser. Trappan som löper längs med kortsidan på boden är från den gamla stugan vi rev. Den är så kul att fylla med blommor och annat. Till höger är "svartbygget" som vi kallar det. Där har vi jordsäckar mm. Ser ni plättarna-i-luften i korgen? Snacka om att den trivdes utomhus! Den blev helt enorm, och klarade till och med några minusgrader i början på vintern.
---
Jag måste ju ha en utlottning också! Det har ju så många andra haft, så man har fullt sjå att länka hit och dit :) Ni kan ju det här nu: Skriv en kommentar till detta inlägg, eller maila mig på webmaster@litenbod.se. Vill ni ha en extralott, länkar ni till mig. Det blir ett första, ett andra och ett tredjepris.
---

---

Kuddfodral med fusk-franska för "Kudde av märket Liten Bod Värmdö Frankrike" :)

---

---

Lampkjol med svaga ränder

---

---

Griffeltavla

---

Ni har till och med fredag på er att delta i utlottningen. Nästa lördag drar jag vinnarna! Nu kommer jag inte att göra några inlägg under veckan. Vi ska på sonens studentskiva, och jag ska resa bort med jobbet. Imorgon är det bloggträff äntligen! Kram, Tina

---

88 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Åh, vad roligt att läsa om hur Liten Bod har kommit till! Och så kul att se att det faktiskt går att göra en sådan grej vid sidan av ett "vanligt" jobb. Jag är imponerad av dig!

Och du, texten på kuddfodralet var så himla kul! :-) Värmdö = Chaleur île :-). I februari började jag damma av min högstadiefranska på en kvällskurs, och jag blir så glad varje gång jag ser något på franska som jag förstår ;-).

Ha en fin söndag!

Kram från Helena

Nettan sa...

Så fin din lilla " bod " va =0)

Är jättegärna med & självklart länkar jag till dig !

Kram Nettan

Eddan sa...

Vilken härlig liten bod. Lycka till i fortsättningen också.

Jag är gärna med och tävlar om de fina vinsterna och har länkat i min blogg!

Må så gott!

Kram från Anette

Compact Garden sa...

Vilken härlig berättelse om din bod..jag är självklart med och tävlar om dina fina priser, länkar till bloggen..

Ha en skön söndag och en trevlig student../Anne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Tina!
Så roligt det var att läsa om hur Liten Bod kom till! Och så roligt att du visar hemsidan nu också...
Jag saknade dig igår på bloggträffen...hoppas inget hänt!
Det var såå roligt att få träffa så många bloggare på en och samma gång
Och såklart jag vill vara med på utlottningen! Länkar gör jag också...
Kram på dig
marie

Ewa B sa...

Hej!
Kul att få veta hur liten bod kom till!! Har följt din blogg ett tag nu och visst är det härligt att få ta del av så mångas inspirerande bloggar!
Kram Ewa B

Tina sa...

Ja det är nog en mening med allt! :-) Tack för att du delade din historia. Kram Tina

millasv sa...

Hej,

så roligt att få följa med på din resa..

Jag är jättegärna med i utlottningen.
Jag har ingen blogg men jag ska tipsa fina vännerna om din sida..

Mvh
millasv

Målargården sa...

Det var en intressant liten saga om Liten Bod. Klart jag vill vara med och tävla. Jättefina priser. Håller tummarna för mig och välkommen in till mig!/ Eva-Mari i Målargården

Hem och Lycka sa...

Mysig blogg du har och härlig historia om hur din Liten Bod kom till.

Är gärna med och tävlar, länkar.

kram Mia

ANNIKA sa...

Fin blogg och urfina priser.Nu håller jag tummarna hårt och hoppas på vinst.
ha det så bra!
gustafsson.57@hotmail.com

Stina sa...

Så fina saker. Mysig kudde. Du har din lilla gulliga bod du.:-) Kramis

Tea Lady sa...

Nämen hej!
Vad kul att jag hittade hit! Du förstår att jag har sett din skylt åtskilliga gånger men aldrig varit i din bod. Jag har sommarstuga tvärs över gatan, i Herrviksnäs! I sommar måste jag bara komma förbi dig. Vet inte rikigt när du har öppet bara...

Jag vill vara med i utlottningen såklart och länkar i min blogg! Jag har själv en nätbutik där jag säljer te och tillbehör och håller till i Nacka. Kanske kan vi bli länkvänner också?

Jag länkar i allafall till din tävling nu!

Kram,

Lena

Karin W sa...

Så många olika härliga och speciella hemsidor det finns.Här är ännu en. Det är så kul att ta del av andras skaparglädje på olika områden. Du har din lilla bod, som ju är ett smart sätt att starta upp nåt på utan för stora kostnader.
Naturligtvis vill jag gärna vara med i tävlingen och länkar till dig med bild från min sida.
Ha en riktigt bra vecka!Och lycka till i fortsättningen med din söta bod.
/mvh Karin

Elzie sa...

Vilken mysig blogg du har. Hoppas du inte har något emot att jag länkar till den. Var så kul att läsa om dig och ditt.
Och så vill man ju vara med och tävla. Länkar till din sida gör jag också.
Hoppas du har det bra.
Kram Elzie

LindaH sa...

klart jag vill vara med. älskade lampkjolen! har länkat här: http://tavlingstipsarna.blogg.se/2009/may/kuddfodral-lampkjol-griffeltavla.html

mail: linda.hallstensson@hotmail.com

Amanda sa...

Jag vill såklart vara med. ^^ Jättefina prylar!

har länkat här:
http://creyla.blogg.se/tavlingar/2009/may/tavling-orhangen-1.html

Mitt skabbiga chica hus sa...

Jamen gissa jag vill vinna!

Kudden var urfin:o)

Kramar Mia

Hjärtat Mitt sa...

Tack för att du delar med dig av din historia.
Så fint du har det!
Jag vill gärna vara med i din utlottning och jag har länkat.

Kram Mari

Mollymera sa...

Det var roligt att läsa om hur liten bod "blev till". Jag ska leta upp var den ligger, undra om jag har nära?! Jag vill gärna var med i utlottningen.

Kram Christina

Kristin sa...

Hej du, jättekul att läsa historien bakom bloggen och affärsidén! Jag hoppas hinna besöka dig och boden (om det passar) i sommar när vi är i stugan nära Ängsvik.

Jag vill så klart delta i din tävling och länkar till dig!

KRAM VÄNNEN!
/Kristin

Louise L sa...

Skitfin webbshop, den skall du vara riktigt stolt över!
Jag mailade dig precis, nu hålle rman tummarna :)

evamar sa...

Vilket spännande sätt att starta på! Kul att läsa om!

Jag vill ha en chans på de fina priserna o har länkat här:

http://evamar.blogg.se/2009/may/tre-vinster-9-maj.html

Vilja sa...

Åh vilka fina priser du har! Klart man vill vara med och testa lyckan :) Kudden var jättefin! Hållerm ina små tumamr och hoppas på lite tur :) KRAM!

Tidsmästarinnan sa...

Hej Tina,
ooo vad kul att få se boden äntligen, det ser så mysigt ut!
Vilket otroligt roligt hobbyprojekt, och vad fina saker du säljer...
Jag måste maila dig om en fin grej jag har fastnat för i boden :-)

Jättesynd att du inte kunde vara med på bloggträffen, men hoppas vi kan ses en annan gång!
Kraaam!
Susanne

lottens vita och gröna sa...

hallå tina, vad synd att du åkte på feber, hoppas vi träffs en annan gång!

vad kul att läsa om hur liten bod växt fram, skulle vara kul att komma och se den en gång!

ha det såååååå gott, varmkram lotten

pst är såååå gärna med i utlottningen

Anneli sa...

Hej!
Så kul att få läsa din berättelse om boden!! Det är nog mångas dröm att ha en kreativ motpol till sitt arbete!! Låter härligt!!
Jag missade också bloggträffen i söndags - så synd! Det verkar ha varit väldigt lyckat och jag är så impad av Lotten som fixade allt...hoppas att det blir fler gånger:)

Kram

ps. vilka fina priser du har i din utlottning - nu drar jag en lott och håller tummarna!!

En Mölnbobos Liv sa...

Jag är gärna med och tävlar, jag har länkat här

http://molnboanna.blogg.se/2009/may/kudde-lampkjol-och-griffeltavla.html

info@annakarlsson.se

malin sa...

Jag vill vara med!!! Vilka mysiga grejer!!! Kul! Håller alla mina tummar (ja, de två jag har då)

Har länkat:
http://sweetestdreams.bloggsida.se/tavlingar/tre-vinster-hos-liten-bod

//malin@swedenmail.com

Ardisia sa...

Hej! Vilka fina priser! jag är gärna med å tävlar :) Kram Ardisia
Ps. Länkar från min blogg såklart..

yvonne-56 sa...

Vad mysig din lilla bod är. Så skulle jag också vilja ha det - men det blir nog aldrig av.
Jag följer mycket i bloggarnas värld men har ännu ingen egen blogg.
Jag vill jättegärna vara med i utlottningen.

Pyssel och Trams sa...

Åååå vilka fina vinster!!=)
Jag vill självklart vara med!

Länkar i högerspalten på min blogg!

Mvh Anna

Anna sa...

Vilken härlig historia du berättar! Fantastisk söt liten bod. Jag håller själv på ett projektet på Gotland där vi ska göra om en gammal folkskola till boende, cafe och gårdsbutik!

Är gärna med och tävlar om de trevliga priserna

Liz sa...

Jag är så gärna med i din tävling och vill önska dig lycka till med butiken i förtsättningen.
En länk till både dig och butiken hittar du hos mig:
http://chiclady.blogg.se/2009/may/-liten-bod-har-en-premiar-och-en-utlottning.html

Kram från Liz i Malmberget :)

Anonym sa...

Hejsan!

Vad synd att du inte kunde vara med i söndags. Dagen var verkligen fantastisk. Fast det blir fler gånger. Själv missade jag alla bloggträffar som var under förra året för det krockade alltid med annan planering som jag hade.

Otroligt roligt att läsa historien om Liten Bod!

Vilken lycka att få härja omkring på vinden, magi!!!!!!

Hoppas du kryar på dig och är på benen

Kram Lena

Märta sa...

Roligt att få veta hur liten bod kom till!! Har inte hittat till din blogg förrut men nu kommer jag att titta in ibland. Vill gärna vara med i din utlottning. Jag länkar
http://angsgard.blogspot.com
Ha en skön vårdag! Märta

idémakeriet sa...

Oj vad roligt Tina en utlottning, jag vill gärna vara med.
Kuddfodralen tycker är så fina, har du gjord de själva? Bara underbart.
Roligt historia bakom din lilla bod.
Hoppas, hoppas nu att jag har tur denna gången.
Ha det så gott.
Kram på dig.
Gerda

Anonym sa...

Vad roligt Tina att du berättar om hur Liten Bod kom till, jag hoppas att det går bra och att du fortsätter med din lilla butik.

Vilka fina priser du lottar ut och SJÄLVKLART vill jag vara med om dom. Och själklart länkar jag till dig inne hos mig :=)

Ha en trevlig studentskiva '
Kram Pernilla

Millan sa...

Så fin din bod är!
Jag vill också vara med och tävla och jag har även länkat med bild här på min blogg
http://millanigulavillan.blogspot.com/

Anonitota sa...

Åh, så fina priser!
Jag vill gärna vara med och tävla om dem!

anonitota@comhem.se

Bygatan sa...

Va kul att höra historiken till liten bod, så charmigt!

Underbart kuddfodral. Skulle passa utmärkt hos mig;-)

Ha en bra vecka!

Kram Lena

Anonym sa...

Vilken underbar inspirationskälla din lilla bod är!!!
Vill gärna delta i utlottningen :)
Kan tyvärr inte länka, eftersom min egen dröm om en egen blogg tyvärr inte ännu blivit av att förverkliga, men en dag.....

Kram,
Annica


annica.rantala@gmail.com

Anonym sa...

Jag blir gärna med i utlottningen :)
Mrs H.

Sofie sa...

Vilken mysig blogg du har! Deltar gärna i din utlottning, länkar självklart!

Nanna sa...

Jag vill gärna vara med i tävlingen!

Lisa.L sa...

jag vill tävla och länkar =) mvh Lisa

Lantligt i stan sa...

Så roligt att läsa om hur din bod kom till! Vilka fina priser du lottar ut! Älskar kuddfodralet!
Länkar!
Kram Anki

Vardagslycka sa...

Vilken fantastisk historia! Så kul att läsa om hur din lilla bod kom till och självklart vill jag gärna vara med och prova lyckan! Jättefina vinster som du lottar ut.
Nu blir det spännande att invänta dragningen.
Ha det så gott.
Kram, Carina

K sa...

Klart man vill va med även om chansen säkert inte kommer bli så stor men nu borde d va MIN tur, ja som aldriiig vinner nåt ;D KRAAAM/K

Maliva`s verden sa...

Hei så gøy at jeg fant frem til deg..og i tillegg har du en konkurranse på gang...Frankofil som jeg er...krysser jeg fingrene og blir gjerne med i trekningen...Hit kommer jeg innom igjen....Klem fra Malivasverden

irma´s uthus sa...

jag vill gärna vara med, vad fint du har:) Länkar oxå.
kram

Frida sa...

Hej!

Det var roligt att läsa om hur du öppnade din butik, modigt gjort. Det är min högsta dröm att öppna en egen inrednings/blomsterbutik och nu fick jag lite hopp om att det faktiskt inte är helt omöjligt.

Tack för det!

Jag är gärna med och tävlar om de fina vinsterna. Jag länkar på min blogg!

Lycka till i fortsättningen med din butik den ser jättemysig ut!

Kram Frida

Malin - I min trädgård sa...

Klart jag vill vara med! Har såklart länkat också!

Kram M

Anonym sa...

Jag är gärna med och tävlar! Hoppas på att lyckan är med mig denna gång=) Länkar såklart på min blogg: www.Arcturasidyll.blogspot.com

/Cissi

ängeln i vitt sa...

Kul läsning om boden. Självklart vill jag vara med i utlottningen om dom superfina sakerna. Nu är det bara för mig att hålla både tummar och tår haha.

Kram på dig / Carina

Emma - inredning och annat kul sa...

Jag är mer än gärtna med i utlottningen =)

Lilla huset på prärien sa...

Oj så roligt - självklart måste jag prova mina chanser. Jättefina priser!! Och så roligt det var att läsa hur lilla Boden blev till!!

Hälsningar Jenny

Home By Virginia sa...

Nydelig pute...!!! :D Jeg er med og linker på min blogg... ;)
*--- Klem ---*

Anonym sa...

Hej! Jag har gått och blivit kär i dessa kuddar!! Så enkla men ändå så underbara. Kram Åsa Jonsson

Torills blogg sa...

flotte sommerslige bilder
jeg linker og håper jeg blir en av de heldige :))
ha en forsatt fine uke

MariMaja sa...

Jeg er med, linker også ;)
Herlig liten bod du har ;)
Klem fra Maja

Anonym sa...

Vilken härlig blogg Du har...
Deltar gärna i tävlingen./Helene

Marie sa...

Hej Tina!

Vad kul att få läsa historien om en Liten bod. Den där vinden ni var på låter ju som rena rama drömstället!!!!!!

Vill gärna vara med i utlottningen och länkar på min blogg.

Trevlig helg!
Kram Marie

Nu ska jag kika in på din hemsida!

Fru Staron, Staronborg sa...

Hej!

Är såklart gärna med och tävlar och har även jag en länk på min blogg :O)

//Fru Staron i Staronborg

LenaS sa...

Jättekul att läsa historien bakom en liten bod, är gärna med i utlottningen och länkar också....
Kramis/LenaS

ååååååååå sa...

Vad mysigt det var här inne. =) Självklart vill jag oxå vara med! Jättefina saker ju! Länkar!
Kram Verra

Cilla sa...

Vilken mysig berättelse om ditt härliga lilla projekt!
Jag tar gärna en lott, tyvärr har jag ingen blogg..

Ida sa...

Oj, vet inte om det egentligen är för sent att försöka delta i tävlingen men vill så gärna få chansen att vinna ett så fint kuddfodral. Länkar såklart från min sida.

Ha det så gott. Kram Ida

Levindas Värld sa...

Hej!

Jag är gärna med och tävlar, det är ju så skoj :)

Dock har jag som många andra därute aldrig vunnit något men man slutar ju aldrig att hoppas :)

Länkar till din tävling i min blogg!

Livingroom sa...

oj då. Det är fredag idag men jag hann med. Puh. Vilken fin tävling med super priser. Deltar och länkar från min blogg med bilden.
-Lotta

Jansson bygger hus sa...

Hinner jeg tro? Vil gjerne med i trekningen, og linker fra min side = 2lodd :) Mvh Elin

Anki sa...

Ja jisses, tjejen!!!!=)
Vilken tur att jag hittade din blogg...helt underbar *ler*...Keep up the good work & Lycka till med Boden, hihi!

Stora kramar

Anki sa...

Oops, glömde ju!
Vill oxå vara med o tävla om dina fina vinster, om det inte är försent?

Håller fingrar & tår =) & länkar i min blogg...

Kram igen!

Martina sa...

Lycka till med Liten Bod och hoppas jag inte är för sent ute för att att vara med i lottningen! =)

Kram Martina

Anonym sa...

Vad roligt att läsa om boden! Vill också vara med och tävla. Har dock ingen egen blogg, men min mail är
78a@live.se

Kram Anna

eva sa...

Klart jag vill vara med i utlottningen av så fina saker! Hälsar Eva från Småland

Syster Yster sa...

Kul att hitta hit. Är självklart med och tävlar och jag länkar med bild från min blogg

Anette

Nadja 17 år & mamma sa...

Är gärna med och tävlar om lampskärmen :)

I ett litet hus sa...

Oj oj oj, den där kudden var verkligen jättefin! Jag hoppas på mycket tur!

Ha det gott!

Mia sa...

Åhh vilken härlig kudde. Jag kastar mig in i tävlingen och hoppas på lite tur. Länkar förstås hos mig.

Kram Mia

Söta Prickar sa...

Vilken drömm! jag önskar att vara med på din tävling! ska du kika vidare i din sida!!
kram Lotta

Härligheter enligt Erika sa...

Så vacker är din bod! Måste läsa vidare i din blogg, lägger till dig bland mina favoriter gör jag också!
Jag länkar till din tävling i min högerspalt.
Ha det gott!
Erika

Petra sa...

Kul man hittade hit samtidigt som en utlottning med underbara små ting. Jag har tyvärr ingen blogg men får hoppas ändå :)

Ha en underbar dag!
Petra

Inas sa...

Hej Du!
Vilken fin blogg du har och fina bilder och priser. Klart att man vill vara med och tävla, jag länkar med. Ha en skön kväll och en bra vecka goa kramar Ina

Maria ( Idekroken ) sa...

Så fine bilder du har ;)
Og jeg vil gjerne vinne en såå fin premie ;)
Linker også ;)
Klem Maria fra Idekroken

Alice sa...

Jag är med och har länkat!
Ha det gott!
Alice

Everyday living etc. sa...

Vilket härligt inlägg, jag lusläste allt :) Din bod ser jätte mysig ut. Självklart vill jag också vara med och tävla tillsammans med alla andra och jag länkar i min blogg också. Åh så roligt =D

Ha en fortsatt underbar dag!

kram, Linnéa

eva-marie sa...

Vilken fantastisk historia! Jag önskar jag kunde göra nåt likande vid sidan av det "vanliga" jobbet. Lycka till med Lilla boden.
Deltar gärna i utlottningen om det inte är för sent. KRAM