lördag 3 januari 2009

Buttersmurfen/Gladsmurfen

---
Jag har medvetet strukit alla (nåja, nästan i alla fall) tendenser till gnäll i min blogg hittills... Jag har försökt se den som min egen positivitetsövning. Nu går det bara inte längre. Jag har nu officiellt haft det sämsta "jullovet" någonsin!
---
Min onda nacke visade sig komma från ett snett bäcken, låsta kotor i bröstryggen och en fastlåst kota i nacken. OK, jag fick en kiropraktor/akupunktör rekomenderad och åkte dit två kvällar före julafton trots att hon bodde i världens ände (= nära Södertälje). Det var en liten trevlig äldre dam som drog min rygg och nacke rätt och satte lite nålar här och där. Efteråt var jag helt yr i huvudet. Mina muskler klagade vilt i flera dagar efteråt, även om nackvärken var bättre, så jag rörde mig som en pigg 90-åring. I detta tillstånd försökte jag fixa allt jag inte kunnat tidigare.
---
Det gick hyfsat trots allt, och det blev jul. På julafton var sonen brakförkyld, och jag som har ett obefintligt immunförsvar, började kraxa själv några dagar efter. Det visade sig vara influensa, och toppen kom på nyårsafton. Jag tillbringade den helt groggy i soffan, istället för på festen i grannkåken. Vid tolvslaget släpade jag mig ut för att titta på fyrverkerierna och önska Gott Nytt År på behörigt avstånd. Nu har jag hostat halvt ihjäl mig i flera dagar, sovit när jag kan, och orkar absolut ingenting!
---
Jag hade hoppats på ett lov med promenader, sovmorgnar, umgänge och lite pyssel hemma för att tanka energi inför det nya året. Jo, morsning....
Nu är jag alltså sur som Buttersmurfen ovan, han som är anti till allt.... Jag bläddrar i tidningar och läser bloggar och får fler och fler idéer och blir mer och mer frustrerad! Nu är min att-göra-lista längre än någonsin.
---
Nu har jag gnällt klart, om ni orkat läsa ända hit :) Nu ska jag limma (!) rosetter på mina nya fusk-gardiner i köket, för att känna att något blir gjort. Trots allt lurar Glada Smurfen under ytan, jag är ju på bättringsvägen! Jag kan aldrig låta bli att tänka på dem som är kroniskt/obotligt sjuka när jag mår pest. Jag vet ju att det går över i alla fall och är så tacksam över det.
---

---

En sak till bara.... Har ni glömt att dra upp almanackan där ute??? Vaddå städa ut julen och släppa in våren??? Det är ju nu vintern börjar på mina breddgrader i alla fall, med kyla och faktiskt lite snö utanför. Ok, att man kan längta till våren, men den är faktiskt minst två oftast tre månader bort. Jag gillar vinter, när det är vinter. Skidåkning, varm choklad, stearinljus osv... Lite vinter kan vi väl ha ett tag till utan julpynt eller ? Kramar, Tina

---

3 kommentarer:

Compact Garden sa...

Din stackare som varit så skraltig, skönt om du är på bättringsvägen...på mina breddgrader (Göteborg) finns inte en tillstymmelse till vinter just nu, solen sken och dammet syntes i alla vrår...så det blev att städa idag istället../Anne

Compact Garden sa...

Jag ska försöka att scanna in beskrivningen (är inte jätteteknisk)annars kan jag kopiera och skicka den till dej..om du meilar mej din adress
min meiladress är ericsson.anne@telia.com..

Anonym sa...

Oj ...det var ingen vidare värst kul avslut på 2008 du hade... Hoppas att 2009 kommer att bli bättre och bättre :D

Du har rätt i att det nog är lite väl tidigt att säga hej då till vintern...men vår längtan kommer så sakteliga smygande...

K R A M // t i n a