torsdag 22 januari 2009

1-årsdagen!

---
Idag är det exakt ett år sedan jag började blogga! Jag har lärt mig så otroligt mycket, och fått mängder av inspiration. Det känns faktiskt som om jag fått nya vänner, även om jag hittills inte träffat en enda "i verkligheten :)
---
Jag hade planerat ett stort firande med utlottning och premiär, men tidplanen höll inte :) Jag är en obotlig tidsoptimist, både hemma och på jobbet. Det i kombination med att ett barn behövde mig, spräckte planen helt! Även om de är stora, är mamma bra om det krisar, och mamma kommer alltid att släppa allt när det händer :)
---
Som ersättning idag får ni ett recept som vi blev bjudna på när vi var i Lund i somras:
---
Lakritskaka med citron 10 bitar
75 g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk citronskal, rivet
4 st käck, lakritskola
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret, vetemjöl och citronskal. 2. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Klipp Käcken i små bitar och strö dem över smeten. 3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan svalna på galler. Vill du göra en festligare variant kan kakan bredas över med lätt vispad grädde, gärna smaksatt med limoncello (citronlikör) eller lite pressad citronsaft.
---
Det är lite ovanliga smaker, men den smakar faktiskt inte så utpräglat varken citron eller lakrits, utan det blir en blandning med en helt egen smak. Vi åt lite vaniljglass till, men det är inte nödvändigt. Jag gillar inte vispgrädde, så tårtor är inget för mig.
---
Ni får alltså vänta några dagar till på firandet, men den som väntar på något gott.... Kramar till er alla där ute! Tina
---

17 kommentarer:

Marie sa...

Ett stort GRATTIS på 1-årsdagen!!!! Visst är det inspirerande att blogga och det känns som att man har fått många nya vänner. Jag har ju träffat ganska många bloggare och det roliga är att folk är precis som man föreställer sig när man läser deras bloggar.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Piffa och Puffa sa...

Grattis till ett års dagen. Visst är det roligt att blogga? Man får bara inte känna att det blir ett måste. Ibland har man fullt upp och måste låta den vila lite.
Kramar Anette

Compact Garden sa...

Grattis! det är svårt att sluta..det är ju så himla kul..kram Anne

Kristin sa...

Hej du och stort grattis till ditt första år som bloggare! Jag hoppas du fortsätter i samma takt och stil! :-)

Vilken mumsig kaka... den verkar jättegod och annorlunda. Måste genast spara ner receptet och prova vid tillfälle!

kram / Kristin

Tina sa...

GRATTIS på 1-års dagen...oj vad kakan ser smarrig ut.... Ja, du man kommer knappt ihåg 80-talet...så så länge sedan...*asg* Kram Tina

Anette sa...

GRATTIS till 1 årsdagen. HURRA HURRA HURRA HURRA för lite bod i dag.
Vilken härlig blogg du har. Hit kommer jag återkomma..
hur har jag kunnat missa dig???

Nu ska jag gå igenom blogginläggen och se vad du har att visa...

Ha en fin dag

kramelikram @nette

Stina sa...

Verkar gott det där du gumman.:-)

K sa...

Japp ja hoppas de ska föröka sej ;D
GRATTIS TILL 1-ÅRINGEN !!!Trevlig helg åssså/Kram K

Penseldraget sa...

hej
ett stort grattis på 1.årsdagen =)
de är ju så kul med bloggvärlden,lite beroendeframkallande...härligt recept du bjuder på
kram pia

Anneli sa...

Grattis till 1-års dagen
Första gången jag är här - fin blogg du har - gillar....
Dina zinkburkar i förra inlägget har jag oxå inhandlat, jag har ljusförvaring i dem, passar perfekt.
Smarrig kaka...måste provas.
Kika gärna in till mig,jag en i storshoppare på tradera,loppis,web-butiker...näää, så farligt är det inte. Såg att du gillar betong, det gör jag oxå ,har gjutet en del.
Och Målar + en del annat...
Kommer gärna åter till dig.
Kramar/Annelie

Vitt och nött sa...

ååh grattis på ettårsdagen :) visst är det underbart att blogga!?

å välkommen i klubben :) i jag-är-en-obotlig-tidsoptimistklubben :) tror mej alltid ha så lång tid på mej å sen får man stressa som en dåre :)

ha en skön kväll!
kram ellen

Inspiration i vitt sa...

Hej Tina, stor grattiskram till dig på ett års dagen.
Detta recept såg spännande ut, får nog försöka göra detta nån gång.
Kram på dig/Ingela.

spetsar och änglar sa...

Grattis på ett årsdagen!

Ha en fin Söndag
Kram
Heléne

Vardagslycka sa...

Grattis på 1-årsdagen!
Kakan låter spännande, den måste provas så jag sparar receptet.
Hoppas du har haft en skön helg!
Kram, Carina

Hjärtats saga sa...

Hej!
Grattis på din 1-årsdag, för mig dröjer det ett par månader. Visst är det otroligt, vilken värld bloggandet är. Jag har haft fullt upp så därför har det dröjt. Jag ska försöka bättra mig, för det är ju så roligt.
Ha det så bra och vi hörs snart!

Hälsningar från Kerstin

Vit Gladiolus sa...

Grattis till ett års dagen, jag har ett tag kvar...hi hi
Kraaaam

Mjuka sa...

grattis till dig!! Kakan måste jag lägga på minnet!!
kraaaam