måndag 2 juni 2008

Sommar

Sommar för mig, är när jag kan börja utnyttja mitt "extrarum". Det är vår tomt, och speciellt vår altan. Bit för bit har jag "möblerat" den, långt innan man pratade om att skapa rum ute. Här är mina blomredskap samlade, på symaskinsbordet jag fått av min väninna K. När vi flyttade ut det gjorde min man en ny skiva av grova brädor, som jag vitlaserade. Jag planterar inte direkt här, eftersom mina krukor oftast är av den större modellen. Däremot har jag allt som jag behöver för att sköta om dem sedan, samlat här. Jord i den stora tunnan, skräp i den lilla. Järnsax för att ansa dem, hänger under skivan och en handduk med virkad spets (som mest är fin...). Emaljkanna och tvättfatet hade jag helst velat ha i vitt med blå kant, men när jag skulle köpa dem fanns de bara i blått. Kanske ger jag mig på dem med färgpytsen snart :) Om man kunde måla vattenslangen, skulle jag definitivt göra det också!

I den gamla korgen, har jag en flaska grönsåpa och en gammal apoteksflaska med flytande näring.

På ett fat har jag en olivtvål, som tyvärr smälter lite i solen.... Det är inte många växter som klarar den gassande solen heller, speciellt inte med en glömsk vattnerska :) Vi får se hur den här pelargonen mår i den gamla krukan från Indiska. Jag tycker jättemycket om den vågiga kanten och handtaget som numera är rostigt!

Jag är ingen skogsmänniska, men jag älskar lövträd! Att se dem omkring mig är en nödvändighet för mig. När jag var liten såg jag en jättestor asp hos grannen när jag låg i min säng. Nu ser jag träd från alla fönster i mitt hus. Jag vill aldrig bo mitt i en stad, utan träd utanför fönstret. Det här är min favoritutsikt, skogsbacken upp från altanen. Vårt hus är ett souterränghus, så altanen är en trappa upp på baksidan mellan huset och berget. Från vardagsrummet ser jag alltså skogsbacken, och den här rönnen är på vintern full med fågelmat, och förra året på loppis hittade jag dessa två klot.

De har tunna spiraler att hänga i, förmodligen ska de hänga i ett fönster. I min rönn blev de perfekta, de rör sig lite i vinden. Jag är som en reklamfilm, för mig är sommaren blå! Kram, Tina

9 kommentarer:

Lea sa...

Åhåpp här var man först!
Visst är det ljuvligt att äntligen kunna flytta ut i naturen.
Fina bilder visar du som vanligt!
/Lea

Jessika sa...

Hej Tina!
Tillbaka till datorn och upphittad mobiltelefon, vad skönt. Tänk vad telefonnr man har på mobilen. Vet inte vad jag skulle ta mig till om jag tappade jobb mobilen, massor med bra och ha nr.

Vad fint det var med kloten i träden, läckert med det blåa. Ditt bord på altanen är ju så fint. Skulle också vilja ha ett gammalt symaskinsbord, såg ett superbilligt på blocket förut men det var som vanligt uppe i Luleå. Där verkar de vräka bort sina saker.

Ja, det är inte lätt att få färgen att sitta kvar på räcken. VI har två grindar vid infarten som alltid måste hållas efter. Men nu känns det som om de får vara lite shabby i år :).

Nu måste jag springa och kolla till pastan. Ha det bra. Här är det skolavslutning i morgon, gissar att tårar kommer att falla. Sonens klass splittras och de byter skolor (börjar i 4:an).

Hej svejs från Jessika

MiaMaria sa...

Hej!

Tyget kommer rån Olssonstyger i Karlstad.....

Men så vackert det är ned symaskinsbord, vill också ha....

Och så härligt charmigt med de blåa kulorna i trädet.....

HA´det nu så gott!
MiaMaria

Vardagslycka sa...

Vilken fin planteringshörna du har! Och kloten gör sig jättebra i träden, kan tänka mig att det är fint när de rör sig.
Ha nu en fortsatt bra vecka!
Kram, Carina

Helena Dovier sa...

Vad fint du har gjort på altanen! Verkligen toppensnyggt alltihop. Och vilken bra idé att använda kompressorn för att spraymåla. Inte för att jag har någon kompressor i min lilla lägenhet :-), men toppenbra för dig och din man att kunna samordna era intressen :-).
Ha en fin fortsättning på denna soliga vecka!
Kram från Helena

Granne med Selma sa...

jaaa... visst är sommaren blå:-)
Tyget (jag antar du menar det blommiga) är IKEAS tyg Alvine. Tror tyvärr inte det finns kvar längre, men du kan ju alltid försöka:-)
Ha det bra!
/Sussie

C De-sign sa...

Så "häftigt" med kloten i träden!!!!! Den blå färgen är ju underbar mot naturens färger!!! Ha det gott i värmen!
Kram fr C

Hjärtats saga sa...

Hej!
Vad fint du gjort det på symaskinsbordet! Det var också jättefint med de olika hinkarna, det var inte dumt, någt att ta efter. :) De blå glaskulorna blev verkligen effektfullt!
Ha det så bra och många hälsningar från Kerstin

Annas skattkammare sa...

Hej! Underbart du visar.. Visst är det härligt nu när man kan vara ute.. Jag har också funderat på att göra ett planteringsbord/bänk av ett gammalt symaskinsbord.. men inte tagit tag i det än.. Jättefint är det iaf! Kram /Anna