tisdag 10 juni 2008

Lycka

Lycka är att kunna sätta sig ute när man kommer hem från jobbet, och bara njuta av brisen och lugnet efter en dag i stan. Den lilla damen i gips har fått flytta ut hon med.
Vi har två stora blomlådor på altanen, som min man snickrat ihop. I ena kortsidan av altanen har vi plank istället för räcke, för att få lite lä, men framför allt någonstans att ha klätterväxter. Vi har inget ställe där blommor kan växa mot huset, och det är ju tydligen inte så bra för hus att ha det heller. I de här lådorna har vi försökt med kaprifol, klematis och klängrosor, men de har haft svårt att klara vintern. Nu var det ju inte mycket till vinter, så det är kanske därför som jag nu har tre (!) klematis i olika färger som klarat sig. Jipp, jipp! Det här är den enda som blommar hittills, och den växer så det knakar... Hosta/Funkia som ni ser bredvid är nog min favoritväxt. De bara växer och frodas, kommer tillbaka varje år och får så fina blad i en perfekt rundel. Jag har nog fyra olika sorter tror jag.

Fantastiska blommor, som faktiskt är svagt rosa.

Lycka är också att kunna plocka buketter av vilda blommor. Jag har älskat att plocka blommor sedan jag var liten. Som tur är bor jag i ett område som har vilda blommor längs vägrenarna. I alla fall hundkex, smörblommor, rödklöver, enstaka prästkragar samt favoriten lupiner. Tyvärr blommar det mesta ut innan midsommar, så sedan får jag "plocka" på Hötorget igen :) Eftersom vi har så mycket rådjur och älg här, har jag inte så mycket blommor i trädgården som lämpar sig för snitt. Snart blommar dock mina pioner, då ska ni får se dem. Kram, Tina

10 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Ja där skrev du ett samt ord.. det därär verkligen lycka för mig med... underbara bilder!!

KRAAM A-C

Stina sa...

Härliga bilder. Väligt fint. Kram

Stina sa...

Haha...jo det är isglassformar.:-) Kramis

MiaMaria sa...

Hej!

Visst är det så underbart när man kan plocka vilda blommor och även från sin trädgård......

Härliga bilder!

Må så gott!
MiaMaria

Lilla Blanka sa...

Hej!

Underbara bilder, älskar klematis!

Kram
Mia

Granne med Selma sa...

Jag gillar också funkia - vi har massor:-) De täcker bra och är tåliga. Perfekt för mig:-)
Mvh Sussie

Hanna i Det stora grå huset sa...

Visst är det härligt att kunna plocka blommor.... Lupiner är en stor favoritför mig med, och har varit sedean barnsben. De är ju verkligen underbara!!!!

Jättefina bilder du visar!

Kram Hanna

Jessika sa...

Hej!
Det märks att jag inte har hund längre. Kommer inte ut på promenader så jag ser vad som har har växt vid skogskanterna. Jag visste inte att rödklövern och midsommarblomster redan kommit.

Lyckades få ledigt på lördag så då kan jag ströva efter grusvägarna i min barndomsby och förhoppningsvis så kommer jag att få se några jättestora blåklockor.

Det är så fint med sådana blomster foton du tagit, SOMMAR.

Det är inte så lätt att få blommor att övervintra i krukor på altanen tycker jag. Vi har provat med både stora frigolit bitar och gjort som ytterkruka, säckväv m.m. men det har kommit så mycket vatten in och fryst växten under vintern.

Ha det så bra, gissar att du redan badat på något härligt ställe ute hos er. Jag har en förkärlek för Ingarö och deras stränder. Ganska långt att åka för oss men det är det värt. Bor nära insjö och det blir grumligt fort och känns ofräscht.

Hej svejs från Gula Villan

Marie sa...

Härligt somriga bilder! Jag gillar också funkia, har några olika sorter och tycker att de är så dekorativa. Visst är det underbart att plocka blommor, det har jag också gillat sen jag var liten. Ljuvlig bukett du har plockat! Här hos oss har lupinerna tyvärr redan blommat över.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Anonym sa...

JAg håller med dig....tycker oxå att det är lycka, färska blommor och bara få vara utomhus.....

Fina bilder du visar!

Kram Pernilla