söndag 15 juni 2008

Loppis

Idag kom jag äntligen iväg till mitt favoritställe sommartid! Det är bakluckeloppisen som hålls varje söndag på Siggesta Gård här på Värmdö. Idag var det kanonväder för detta nöje, soligt men inte stekhett. Som vanligt tycker man inte att det är så mycket som är något att ha, men till slut har jag plockat på mig en hel del ändå.... :)

Allt det här fick jag för ca 460 kr. Fönstren var det dyraste, 90 kr för båda. Då saknas en ruta i ett av dem, så jag får fundera på vad jag ska göra med det. Nästan allt ska målas, så idag har jag ägnat mig åt att skura saker med målarsoda samt spolat av och låtit dem torka i solen. Det blåste lite också, så det var en bra dag för sådana göromål. Sen hade jag ju tänkt hinna med att grundmåla allt med min nya "bästis", målarsprutan.....

Igår sprutade den villigt i över en timme, med vit vattenbaserad färg.....

Vitt är modellen, just nu i alla fall. Det här är saker som ska säljas nästan allihop, och då är det lättast att måla dem vita. När det blir för tråkigt slänger jag in en grå eller svart möbel. Tidigare har jag målat möbler i grågrönt bland annat, men det blir ju mycket svårare att placera dem då.

När jag så fyllde målarsprutan med oljebaserad grundfärg, spottade den till några gånger och vägrade sedan få ur sig något mer! Mycket irriterande.... Kanske kom det någon klump i färgen, jag vet inte. Då var jag redan sen, skulle hämta dottern vid hennes jobb och sen till gymmet, så jag hann aldrig testa klart.

Ja, ni läste rätt.... Jag har börjat på det sprillans nya WorldClassgym som Värmdö begåvats med! Jag är alltså en soffpotatis och jojobantare av rang, så det är mycket otypiskt mig :) Med åldern är det bara att inse, att kroppen kanske behöver lite mer omvårdnad om den ska funka ett tag till. Att sitta vid en dator hela dagarna, och sen slänga sig i soffan är ju inte mycket till motion....

Det här var nog dagens ovanligaste fångst! Visst är den lite söt? Nu är frågan, ska jag dutta på lite vitfärg eller ej? Den är alltså i mässing/koppar, men lite väl "shabbad" på vissa delar. Tyck till! Oj, vilket långt inlägg det blev idag :) Ha en bra vecka nu, och håll tummarna för hyfsat väder i midsommar! Kram, Tina

10 kommentarer:

Monkan sa...

Vilka fynd du gjort och vilken effektivitet :-) köpa, spraya, klart!

Jag har kikat i din blogg nån gång förut, länge sen nu, jag måste nog göra det oftare. Mysig blogg och nostalgitripp när jag ser orden Värmdö, Siggesta, osv - jag kommer från Ingarö.

Jag undrar ju lite var din "affär på sidan om" ligger nånstans. Det lär nog bli en eller annan tur utåt Värmdö sommartid och då skulle det skulle vara spännande att kika in, det verkar finnas mycket fint i Boden :-)

Ann-Catrin sa...

Morrn på dig!!

tänk såna där bakluckeloppisar.. det missar jag...ändå bor jag ju i Stocksholm ändå.. vilka fynd alltså.. säger bara wow... och så på med vitfärg..voila!!

Klockan däremot..ja jag skulle INTE måla den... den är så söt som den är och en fin kontrast til allt det vita!!
Stor kram A-C

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Oj vilken bra sprut mojäng du har, skulle man ha..
Jag tycker klockan är jätte fin som den är, blir nog fin kontrast till allt vitt...
Mvh Linda

Nettan sa...

Käranån vilka fina fynd du gjort =0) !
Och en målarspruta var ingen dum ide ;0).
Snabbt går det, förstår jag !!

Ha det gott..
Kram Nettan

Cecilia sa...

Oj vad mycket fynd! ÅH vilken liten maskin du har, måste var kanon när man är storkonument på vit färg!!!!

Kramar Cecilia

Anonym sa...

Vilka fynd.....men den bästa investeringen måå väl ändå vara färgsprutan....? Vad fort och enkelt att måla!

Som sagt fint var det alltihop!!

Pernilla

Hjärtats saga sa...

Hejsan!
Vilka fynd du gör, vad roligt med en sådan loppis. Vi har haft en del fönster i butiken och några har varit utan glas. Då har vi satt på ett speciellt tyg, som blir så vackert. Det är jättefint mönster och är till för just sådana fönster. Få se om jag har någon bild på det, annars kan jag kanske sätta in någon om ett tag.
Väckarklockan var läcker, jag tror nog att jag skulle låta den vara som den är.
Ha det så bra och trevlig midsommar!
Hälsningar Kerstin

Evelinas hus sa...

Tack för din rara kommentar hos mig!
Vilka fynd...för så lite pengar!
Klockan tycker jag är urvacker som den är. Hur löjligt lät inte det där ur-vacker :D)
Kram Caroline

Anna dreamhome sa...

Hej hej,
Kul att hitta en ny blogg.... Loppis det är väl helt underbart!!! man kan verkligen göra fynd!!
På återseende.
Hälsningar Anna

Jessika sa...

Vad mysigt med poolcharter :)i dagarna tre. Vilka fynd! Klockan är jätte fin, ha den som den är.

Det blir landet med barnen för mig på midsommar sedan sticker vi till USA på måndag för att vara där i tre veckor sedan en veckas aktioner och loppis i Dalarna.

Ha en härlig sommar.

Hälsningar från GUla VIllan