tisdag 12 augusti 2008

Nödlösningar...

Ibland blir det till att tänka ett varv extra för att kunna använda allt skrot jag släpar hem :) Den här rottingramen hade ett jättefult spegelglas i sig. Nu vet jag att många av er gillar sådana, men mina kunder är inte så "shabbiga" och inte jag heller. Till slut slängde jag glaset och målade bakstycket med griffelfärg istället. Hyfsat resultat tycker jag själv.

De här stolarna gillade jag formen på. De var i lackad ek, med 40-talsgrönt ylletyg på sitsarna. Jag har en hel del tyger hemma, som jag väljer mellan när något ska kläs om. Inget kändes rätt på de här stolarna, så det fick bli vanligt vitt bomullstyg. Högst upp på "frambenen" blev det svårt att få till det. Hörnen är ju alltid värst, och utan kurser i ämnet och ett litet tålamod blir det veck och häftklamrar. Nu syntes de ju, trots kantband över. Vad göra??? Jo, efter en stunds funderande klämde jag dit lite spets över kantband och allt! Lite lagom detaljer som inte blev alltför gulligt. Nu ser ni kanske inte det så bra på bilden, men jag blir tokig på att försöka fota vita saker som bara reflekterar allt ljus så det blir ett vitt skimmer kring dem... Hur gör man? Jag ändrar oftast både kontrast, ljus och färg på fotona i efterhand, men ibland hjälper det inte. Då ledsnar jag oftast, och låter det vara, alternativt tar nya tag en annan dag. Mot penslarna igen.... Kram, Tina

5 kommentarer:

A home far away sa...

Hej vilken fin blogg du har, ska genast kika vidare inom den, vad kreativ du var när det gäller stolarna, och visst är det rackarns svårt att få till detta med ljuset när man fotar!

Kram Gunilla i Singapore

C De-sign sa...

HEJSAN!
Så "fiffig" du är! Det blev ju jättefint! Du frågade om rosenvattnet, jag har köpt rosenvatten på både Willys, ÖB och Coop. Det brukar finnas på hyllorna med "invandrarmat", hoppas att du hittar det! ( Jag brukar ha lite flaskor hemma att ta till som en liten "gå bortpresent" ) Jag har några lavendelstavar kvar. Vill du köpa en kan du ju skriva ett mail till mig!c_de_sign@hotmail.com
Ha en bra fredag! Kramar fr C

Granne med Selma sa...

Vilka mysiga inlägg du gjort sedan jag var inne sist:-)
Du har så fint namn på din blogg och din affär. Gillade den lilla pallstolen...
Kram Sussie

Ann-Catrin sa...

Tina!!
men så mycket jag hade missat här.. otroligt mycket som har hänt här ju!!
men vad fiffig du var med stolarna.. blev ju ursnygga!
Och visst var det fint med ramen.. det du hade gjort--även om jag bara älskar gammalt spegelglas!!
Nu måste jag kika lite till här hos dig!!

Kram kram A-C

Lilla Blanka sa...

Hej Tina!

Nödlösningar..jag tycker det var jättefina förvandlingar!

Kram
Mia