fredag 22 augusti 2008

Bråttom, bråttom...

Jag hade sådana ambitioner i början på sommaren att fota alla fina hörn ute. Sedan väntade jag på att blommorna skulle bre ut sig lite mer, eller att vädret skulle klarna upp osv... Nu blir det brådis om jag ska hinna med allt innan ni andra går in på tomtar och julstrumpor!
Den här blomsterhyllan har jag faktiskt snickrat alldeles själv för många år sedan. Det fanns en beskrivning i en heminredningstidning (jag har den säkert kvar någonstans i högarna), och jag fick för mig att jag skulle driva upp frön innan sommaren. Hyllan skulle alltså stå inne vid ett fönster med en massa små plantor på. Det gjorde den också, tills jag ledsnade/glömde vattna (igen) och hyllan har sedan dess stått utomhus varje år med köpta blomster på.... :) Nu är det stekhett mot denna vägg så fort solen tittar fram, så det är svårt att hitta blommor som tål detta.
Hyllan är helt hopfällbar, så den är lätt att stuva undan i uterummet när det blir vinter. Jag är rätt så stolt över min hylla, snickra brukar jag låta gubben göra. Han kunde ju inte låta bli att påpeka att ett av "benen" slagit sig, så hyllan lutar lite, men det syns inte mot väggen, så jag struntar i honom!

Här är två av mina absoluta favoriter! Bordet och karotten på, köpte jag på en loppis mitt i Visby när vi var där över en helg för att gå på 40-årsfest för några år sedan. Det var några damer som lånat en tom lokal för att rensa ut lite prylar, och sedan resa för pengarna.

Vi var två par som bodde på andra sidan ön och hade en pytteliten hyrbil.... Aldrig i livet att jag ger mig om det finns en lite chans att få med sig sakerna! Bordsskivan är av spel-typen, alltså är den lös och vridbar/utfällbar. Har ett svagt minne av en resa mellan bordsben :) Som tur var fanns en annan kompis på ön, med pojkvän som hade en Volvo-kombi. Vi sågs vid färjan och lämnade över bordet som fick åka med dem hem till Västerås, där de lämpade av det hemma hos min mor. Därifrån kom det så småningom till Värmdö, och jag är så förtjust i det! För att inte tala om karotten som varit hem för många sorters blommor. Dessutom är det ett bra extrabord, då det behövs bara några platser till.

Nu funderar jag på att måla det vitt, eller kanske lasera det i alla fall. Vi får se. Det står i uterummet hela året och tyvärr har skivan slagit sig lite av väderväxlingarna, men så länge karotten står kvar så.... :) Fler inlägg följer nog i helgen, om jag ska hinna runt! Kram, Tina

4 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Tänk vilken resa för det fina spelbordet... det var inte dåligt!!
Men så är det så vackert oxå.. och karotten med... visst skulle det vara fint i vitt men väldigt vackert så där med tycker jag!!
Men så duktig du är på att snickra.. din hylla är ju super.. gillar verkligen när man gör egna saker.. och så perfekt när den går att vikas ihop!!

Stor kram
A-C

Piffa och Puffa sa...

Men vad du är duktig som kan snickra en egen hylla. Jag har sett likadan på trädgårdsmässan och där kostade den 1800 kr, så visst lönar det sig om man kan göra en egen. Jag tror att bordet skulle bli jättefint om du målade det vitt.
Kram Anette

Vardagslycka sa...

Vad händig du är som kan spika ihop en så fin hylla! Och vad praktiskt när det går att vika ihop den.
Bordet är jättefint, och kommer säkert att bli fint i vitt också. Vilken tur att du lyckades få med det hem!
Ha en härlig dag!
Kram, Carina

K sa...

VASSEGOOO TILL DEJ INNE HOS MEJ ;D Kraaam/K