torsdag 3 juli 2008

Minisemester med avstickare

Det var så jättekul att träffa våra gamla vänner från studietiden! Otroligt nog kändes det inte konstigt alls att vi inte setts på så länge. Vi tog en tripp över bron till Köpenhamn där de snällt nog snokat upp en loppis bara för min skull! Den hette 'Det lyse blaa pakkehus' eller något sådant, och hade nog ungefär samma priser som hemma. Det var inte direkt rent där, så nu ska här skrubbas/tvättas....
Vi tog vägen längs med kusten upp till Helsingör. Vilka hus det ligger där! Fantastiska... Vi åt lunch på ett litet torg, och tog färjan över och tillbaka till Lund igen. Där försökte vi sedan hitta mer lokala fyndställen, men alla var stängda. Vi var i hamnen i Malmö på söndagen och tittade på Turning Torso bland annat. Fy så läskigt att bo i ett så högt hus där det blåser hela tiden! Inget för någon av oss konstaterade vi :)
I måndags skulle vi sedan tråckla oss hemåt, via lite mindre vägar för omväxlings skull. Först var vi in på ett jätteloppisvaruhus i Tyringe utanför Hässleholm, Förmedlingscentralen. Där hade de begagnat, restpartier och annat i en salig blandning. Jag tror att det var 9000 kvm eller något sådant! Vi gick lite vilse så vi missade nog några rum såg vi när vi stod i kassan, men då orkade vi inte gå in igen... Det här brickbordet tyckte jag var ett fynd i alla fall! Det hade jag nog missat om inte gubben fastnat bland verktygen :)

I Alvesta blev det dags för lunch, och där hittade vi en loppis också. Jag letar alltid efter pallar, men hittar aldrig några, så nu tog jag denna trots dess föga upphetsande yttre :) Den ska nog bli fin till slut! Ett litet bord och några fina svarvade knoppar blev det också.

En sista affär hann vi med innan bilen var full och vi lite trötta och "hemsjuka". Någonstans ovanför Lammhult hittade vi en Antikaffär med mycket gamla fina saker. Det blir ju oftast för dyrt för min smak, men de hade en liten loppis i ett uthus där jag plockade på mig skålen, korgen och ljusstakarna. Sypuffen med lite ovanlig form var billig, så den fick också åka med :)

När vi närmade oss hemmet, tyckte min man att vi skulle passa på att köpa parketten som ska in i dotterns rum. Då var det plötsligt inget snack om vad som gick in i bilen eller inte! Det resulterade i att de sista milen fick jag sitta med sypuffen i knät. Det gjorde jag ju gärna, men nog luktade det lite "malkulor" som min man kallar lukten av gammalt och instängt :)

Väl hemma har jag åkt på världens förkylning. Nu när solen och värmen kom, och jag ska börja jobba på måndag :( Nåja, det är inget att göra åt det.

Hoppas ni har det bra ute i Sommar-Sverige! Kram, Tina

5 kommentarer:

Nettan sa...

Ny blogg för mig, va KUL !! =0)
Och vad fina saker du fyndat här & där, inte illa..
Ha det gott..
Kram Nettan

C De-sign sa...

Vilka fynd...och så kul att resa runt lite! Visst är husen på "guld"kusten i Danmark underbara!!!!! Har en liten utlottning inne hos mig! Kramar fr C

Anonym sa...

Härliga grejor! Vi ska precis ge oss iväg på loppissemester, där vi har bestämt oss för att stanna vid varenda loppisskylt.
AM

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Tina!

Å vad kul det låter med era loppisturer.... Vill också...
Tycker att du har gjort jättefina fynd!

Önskar dig en fin ny vecka, och hoppas att förkylningen gett sig!

Kram Hanna

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fin fynd, visst är det kul att shoppa och hitta unika saker! Ha en fortsatt skön sommar! Mari.