söndag 13 december 2009

Rost med mycket möda och stort besvär...

---
De här hjärtana och stjärnorna klippte jag ut till förra julen, och har sedan förgäves försökt få dem att rosta... De är gjorda av dekorationsplåt från Panduro, och den ska kunna rosta. Till slut låg de ute hela sommaren, men rostade bara fläckvis lik förbaskat... Jag var färdig att slänga dem åt ... skogen, när jag gick förbi Kreatima och såg ett medel som heter Rapid Rust. Jippii, tänkte Tina, det låter ju kanon :)
---
Det visade sig att det var inget snabbmedel att pensla på metall, utan först måste man pensla på en metallsörja, sen rostmedlet, och när man är nöjd ska man avbryta rostandet med en tredje sörja. Suck! Inte var det så billigt heller, men jag provade ändå. Det är inte enkelt att använda.... Ibland blir det bra ibland inte. Är man inte nöjd, är det bara att börja om från början igen.... Nu ger jag upp snart. De färdiga hängena ni ser ovan har bubblat upp på baksidan, och rostlagret släpper alltså från underlaget. Morr!
---
---
En annan sak jag velat få rostig gick det lite bättre med, en kruka i järn. Ytan var matt och skrovlig, så då fäster det ju bättre. Den är nu förvaring för penslar och andra pyssel-verktyg. I affären hade de penslat på det här medlet på en mask av gips. Då såg det jättebra ut, så jag får väl prova på något annat material också innan jag förkastar det helt. Det finns även ett annat medel som får metallsörjan att ärga istället, så att det blir flammigt grönt. Jag är fortfarande helt slut efter julmarknad och förkylningen jag drog på mig, så nu går jag på halvfart. Bara jag tänker på hur mycket jag skulle vilja fixa börjar det pirra i händerna. Det är ett säkert tecken på att jag är slutkörd, så nu är det back to basic som gäller. Klara av det man måste och ta det lugnt för övrigt. Konstigt att man aldrig lär sig :) Jag tittar ibland runt på allt fint ni gör, men kommenterar sällan just nu. Kramar, Tina
---

6 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

oh ett rostigt inlägg tina, så fint du klippt ut där och så himlans ballt medel, ska anteckanas och testas sådeså, fniss!
krya på dig, varmkram lotten

Pilgården-Susanne sa...

Vad fint det blev. Om man sprayar på saltvatten då borde det rosta? Kram Susanne

Huset vid ån sa...

Tack för din gulliga kommentar inne hos mig....Vad skönt att det ordnade sig för din väninna. Vad roligt att du lämnade ett litet spår efter dig så jag kunde hitta till dig. Ser såå fint ut på din blogg! Du är varmt välkommen tillbaka till mig! JulKramar Therese

Snövita drömmar sa...

Ja tänk vad gör man inte för att få lite rost *blink*

Det är nog inte alla som förstår sig på det här med rost och hur vackert det faktiskt är. I många loppisar betraktas det ju som skräp och man kan fynda billigt, det gillar jag.

Vilka fina hattaskar jag ser här, har du fixat dom själv? Underbara i vilket fall som helst.

Nu ska jag kolla vidare här.

Ha det så bra!!

Anonym sa...

Hallå i stugan!

Vilket besvär för att få sakerna att rosta. Fast många av oss bloggare är väl lite galna, gör det mesta för att få rost och saker att se lite gamla ut. Min tonårsdotter bara skakar på huvudet och tycker vi är galna.

Jag köpte en krona och fat från Danmark för några år sedan som jag gjorde precis så med, lät dem stå ute helt enkelt och det blev jättebra sedan finns det andra saker som inte har roswtat alls, fast de borde.

Fina hjärtan du gjort i inlägget under, hoppas du mår bättre från förkylningen så det boi en god jul.

Själv mår jag så där, kan inte leva utan värktabletter, suck!

Ha en mysig fjärde advent
Kram Lena

Elin sa...

Så kul att du vågade dig på att testa... verkar lite krångligt... så vi får se om jag vågar testa någon gång...

Men tack för att du visade hur man gör... alltid lika inspirerande...

Många varma hälsningar
Elin